Sökning: "Textilslöjd"
Visar resultat 21 - 25 av 90 uppsatser innehållade ordet Textilslöjd.
21. Slöjd - ett gemensamt ämne? : En studie av ramfaktorers inverkan på slöjdens organisation.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Ämnet slöjd skrivs fram som ett gemensamt ämne enligt den nu gällande läroplan, men som i praktiken är uppdelad i två slöjdinriktningar. Traditionens makt är stor över hur slöjdundervisningen skall mötas och bearbetas. LÄS MER
22. ”DET FINNS ETT ÄMNE SOMELEVERNA FÅR VÄLJA I OCHDET ÄR SLÖJD” : En studie av slöjdlärares upplevelserkring val av materialinriktning islöjdämnet.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Syftet med denna studie var att utveckla kunskap om varför skolor har slöjdval och på vilketsätt lärare upplever slöjdvalets påverkan på slöjdundervisningen. Studien genomfördes meden metod av kvalitativ ansats där fem stycken intervjuer gjordes med slöjdlärare verksamma i grundskolans senare år på skolor där elever ges möjlighet att välja materialinriktning. LÄS MER
23. Val av slöjdart : En kvalitativ studie av slöjdelevers val
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : I denna studie har jag undersökt vilka åsikter, normer och föreställningar sompåverkat högstadieelevernas val av slöjdart. Genom kvalitativa intervjuer medutvalda elever har jag fått intressanta svar på mina frågor. LÄS MER
24. Återbruk och undervisning : En kvalitativ studie av kombinationen textilslöjd och miljö
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Utgångspunkten för uppsatsen har varit att söka fakta gällande miljöfrågor som rör bomullsmaterialet och textil avfallshantering. Detta som starkt argument för arbetsmomentet återbruk i textilslöjden. LÄS MER
25. Hur elever kan lösa problem genom att använda olika handlingsalternativ i slöjd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : En del av slöjdämnets långsiktiga mål är att eleven ska välja och motivera handlingsalternativ som leder arbetet framåt samt analysera och värdera arbetsprocessen. I många ämnen i skolan arbetar eleverna med färdiga uppgifter där arbetsprocessen på väg mot det färdiga målet är bestämd, det finns ett rätt sätt att lösa arbetet på. LÄS MER