Sökning: "Textilslöjd"
Visar resultat 6 - 10 av 90 uppsatser innehållade ordet Textilslöjd.
6. DEN PERSONLIGE SLÖJDLÄRAREN : En kvalitativ intervjustudie om uppstartsmomentets betydelse för fungerande undervisning i trä och metallslöjd.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Ämnet slöjd innebär relativt stor frihet för både för lärare och elever men eftersom det handlar om ett obligatoriskt skolämne som ska ge eleverna verktyg till ”kreativitet, handlingsberedskap och förmåga att överväga olika lösningar och tillvägagångssgssätt” (Skolverket, 2022, s.218) finns anledning att synliggöra metoder och arbetssätt som möjliggör detta. LÄS MER
7. Betydelsen av hantverkstekniker i textilslöjd : En kvalitativ studie om vad som styr textilslöjdslärares undervisningsval i mellanstadiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på vad textilslöjdslärare upplever som påverkansfaktorer för vilka hantverkstekniker de väljer att undervisa eleverna i under mellanstadiet samt vad de bedömer som önskvärda hantverkskunskaper hos eleverna inför högstadiet. Studien har genomförts med en kvalitativ metod, semistrukturerade intervjuer och i studiens planering och genomförande samt för att diskutera och analysera studiens kommande resultat så användes ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER
8. Slöjdens betydelse för elevers välbefinnande : En studie om hur slöjden bidrar till elevers välmående i skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka elevers upplevelser av lektioner i textilslöjd med fokus på välbefinnande. Under de år som vi har varit både lärarstudenter och yrkesutövande lärare inom textilslöjd har vi båda reflekterat över och intresserat oss för elevers mående, speciellt när de har slöjd och lär sig olika hantverkstekniker. LÄS MER
9. Hur påverkar digitaliseringen den enskilde lärarensundervisning i ämnet Hem- och konsumentkunskap?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Svenska skolan har genomgått många förändringar, däribland inkluderingen av digitala hjälpmedel i undervisningen. Ökad användning av digitala verktyg ställer krav på lärarna, det vill säga att de måste öka sitt digitala kunnande i takt med utvecklingen. LÄS MER
10. Slöjdkärringen är schysst : En kvalitativ intervjustudie av seniora textilslöjdlärares upplevelser av status och relationer i textilslöjd
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med den här studien har varit att undersöka hur seniora textilslöjdslärare har upplevt att deras relationer till eleverna samt hur textilslöjdens status har varit och förändrats i skolan från och med att det infördes i skolan 1962, exempelvis i och med nya läroplaner eller samhällsförändringar. Empirin har inhämtats under enskilda intervjuer med åtta seniora textilslöjdslärare och därefter analyserats tematiskt. LÄS MER