Sökning: "Textilslöjdlärare"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Textilslöjdlärare.
1. Grupparbete som undervisningsmetod i slöjden : SLÖJDLÄRARES SYN PÅ OCH ERFARENHETER AV KOOPERATIVT LÄRANDE I TEXTILSLÖJD
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Detta examensarbete undersökte hur lärare i textilslöjd tillämpar och motiverar kooperativt lärande i sin undervisning. Kooperativt lärande innebär att elever lär tillsammans och av varandra genom att arbeta som en grupp. Studien byggde på semistrukturerade kvalitativa intervjuer med fyra textilslöjdlärare som arbetar i grundskolan. LÄS MER
2. Textilslöjd och IKT : några textilslöjdlärares åsikter om den digitala teknikens möjligheter och svårigheter i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen om digitala verktygs och läromedels möjligheter och svårigheter i textilslöjdens undervisning. Studien behandlar vad några textilslöjdlärare i en mindre kommun i Sverige anser är för- och nackdelar med informations- och kommunikationsteknik (IKT) i textilslöjden. LÄS MER
3. Lärares förhållningssätt till idéskapande i textilslöjd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarhögskolan vid Umeå universitet (LH); Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Sammanfattning Syftet med uppsatsen har varit att skapa tydlighet om hur textilslöjdlärare i grundskolan förhåller sig till idéskapande i det inledande arbetet i textilslöjd. Syftet är också att synliggöra frågor kring förhållningssätt till idéskapande i textilslöjd för att jag som lärare ska få verktyg som gör att jag kan erbjuda goda förutsättningar för lärande. LÄS MER
4. Slöjdlärares attityder till läromedel i slöjd
C-uppsats,Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att undersöka vilka attityder slöjdlärare har till läromedel i slöjd. Min huvudfrågaär – Hur och varför använder lärare sig av läromedel i slöjd? Min metod har varit strukturerad intervju utförd viatelefon med tio slöjdlärare. LÄS MER
5. Slöjden och lärarrollen : en kvalitativ studie om slöjdlärarens syn på ledarskap
Kandidat-uppsats, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka textilslöjdlärarens synsätt på sitt arbete med särskilt fokus på ledarrollen och hur den påverkas av eleverna i klassrummet. Jag har använt mig av en kvalitativ metodansats. LÄS MER