Sökning: "Texttriangeln"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet Texttriangeln.

  1. 1. Pennan och tangentbordetseffekter på den berättandetexten : En jämförande studie av skrivverktygets påverkan iårskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Moa Hellgren Franzén; [2023]
    Nyckelord :Analogt skrivande; digitalt skrivande; analoga skrivverktyg; digitala skrivverktyg; texttriangeln; berättande texter; årskurs 3.;

    Sammanfattning : Dagens ökade digitalisering i skolan väcker en viss oro om fokus isvenskundervisningen verkligen ligger i att lära elever att skriva. Samtidigtmenar ett flertal forskare att skrivundervisningen gynnas av digitala verktyg. LÄS MER

  2. 2. Äga förmågan att skriva : En studie om undervisning och bedömning av skrivande för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Stigsson; [2023]
    Nyckelord :cirkelmodellen; skrivande; texttriangeln; texttyper; proximala utvecklingszoner och årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Kunskaper för att kunna formulera och skriva olika typer av texter är en mänsklig rättighet. Dessa kunskaper ska formas i skolan och det finns tydligt utskrivet i läroplanen att eleverna ska möta olika typer av texter och vilka förmågor de ska ha när de når årskurs 6. LÄS MER

  3. 3. Från lättläst till lättläst : En komparativ textanalys av Hjalmar Söderbergs Pälsen och dess (ännu mer) lättlästa version.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Clara Wadsten; [2023]
    Nyckelord :Systemisk-funktionell grammatik; texttriangeln; läsbarhet; lättläst litteratur; lix; ovix
;

    Sammanfattning : Denna studie har syftat till att undersöka hur novellen Pälsen (Söderberg, 1898) och dess bearbetade, lättlästa, version (Söderberg, 2022) språkligt skiljer sig åt. Detta eftersom originalnovellen redan, utifrån flera aspekter, går att beskriva som lättläst. LÄS MER

  4. 4. Formativ bedömning i svenskämnet: : 11 elevers bearbetningar på deras berättande texter utifrån en lärares skriftliga återkoppling.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Thea Wuopio-Mogestedt; [2023]
    Nyckelord :Text triangle; formative assessment; feedback; pupil s texts and teacher analysis; Texttriangeln; formativ bedömning; återkoppling; elevtexter och läraranalys;

    Sammanfattning : This study's aim is to evolve knowledge about formative assessment of writing by investigating how pupils in grade 5 in elementary school rewrite their narrative stories based on their teachers feedback in writing. The questions that will be answered is; What type of formative assessment does the teacher provide the students with? and How do the students rewrite their narrative stories based on the teachers formative assessment? The study builds on a text analysis which is based on two theories. LÄS MER

  5. 5. Skriftliga kommunikativa handlingar i gymnasieskolan : En enkätstudie om gymnasieelevers förståelse av skrivhandlingar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Isabelle Lindström; Fannie Sonninger; [2023]
    Nyckelord :Texter; akademisk karaktär; skrivhandlingar; referera; argumenterna; motivera; kursen Svenska 3; gymnasieelever; enkätundersökning; texttriangeln; programtillhörighet;

    Sammanfattning : För att kunna producera egna texter av akademisk karaktär krävs förståelse för olika skrivhandlingar och deras kännetecken. Föreliggande studie undersöker därför gymnasieelevers förståelse av skrivhandingarna referera, argumentera och motivera i text samt deras förståelse av hur flera skrivhandlingar kan samspela i samma text. LÄS MER