Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”Var är dom på väg?” : En enkätstudie om lärares och elevers attityder tilloch kunskaper om språkriktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Hämäläinen Skogsmark; [2023]
    Nyckelord :Språkriktighet; språkattityd; norm; sociolingvistik; standardspråk;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker lärares och elevers attityd till och kunskap om språkriktighetsfrågorna de, dem och dom samt var och vart. Syftet är att undersöka attitydskillnader mellan skolans olika grupper kopplat till elevernas kunskapsnivå för att finna eventuella samband mellan dem, både från ett lärarperspektiv och elevperspektiv. LÄS MER

  2. 2. De skolrelaterade texttypernas skrivuppgifter och deras samband med det nationella provet

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Eleonor Pettersson; [2022]
    Nyckelord :Swedish as a second language; Writing tasks; National tests; Genre pedagogy; Writing discourse; Genre; Text type; Writing development; Writing instruction; Svenska som andraspråk; Skrivuppgifter; Nationella proven; Genrepedagogik; Skrivdiskurs; Genre; Texttyp; Skrivutveckling; Skrivinstruktion;

    Sammanfattning : By combining qualitative and quantitative methods, this study investigates which writing tasks Swedish as a second language teachers use in their teaching of the different school-related text types, how they justify their choices and adaptations of the writing task, and whether any connections can be seen to the national tests in Swedish as a second language writing tasks. The material used is survey responses and previous national tests whose results are then analysed through theories, such as genre pedagogy and Ivanic writing discourses to answer these questions. LÄS MER

  3. 3. Textens förtrollande värld : En didaktisk studie av Låt den rätte komma in och den lättlästa bearbetade versionen Vampyren i Blackeberg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Frida Hermansson; [2022]
    Nyckelord :Easy-to-read literature; Teaching aid; John Ajvide Lindqvist; Låt den rätte komma in; Vampyren i Blackeberg; Lättläst; Läromedel; John Ajvide Lindqvist; Låt den rätte komma in; Vampyren i Blackeberg;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker relationen mellan lättlästa skönlitterära böcker och originalutgåvor genom en närstudie av John Ajvide Lindqvists Låt den rätte komma in och den lättlästa versionen Vampyren i Blackeberg. Syftet med denna uppsats är att undersöka vad som skiljer sig i handlingen och vilka litterära aspekter som försvinner i en bearbetad lättläst text. LÄS MER

  4. 4. Ovtta L2 sámegielčálli teavsttaid guorahallan gielalaš hástalusaid oaidninguovllus

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Linda Marie Wågström Sevä; [2022]
    Nyckelord :Árbegiella; dáhpáhusdutkan; davvisámegiella; eatnigiella; giellaoahppa; grammatihkka; L1-giella; L2-giella; morfologiija; nubbigiella; nubbigiellaoččodeami; ruoŧagiella; SLA; syntáksa; vuosttašgiella; Arvsspråk; andraspråk; andraspråksinlärning; fallstudie; förstaspråk; grammatik; L1-språk; L2-språk; modersmål; morfologi; nordsamiska; SLA; språklära; svenska; syntax;

    Sammanfattning : Abstrakt Jag har gjort en fallstudie där jag har sammanställt och analyserat fyra olika texter som är skrivna av en nordsamisk arvspråksskribent som har nordsamiska som ett av sina andraspråk och svenska som modersmål. I studien har jag tittat på språkliga svårigheter i skrivandet, utmaningar kopplade till specifik texttyp och på vilket sätt de språkliga utmaningarna har hanterats av skribenten efter att läraren har lämnat kommentarer på texten. LÄS MER

  5. 5. Att arbeta med skönlitteratur i ett flerspråkigt klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amanda Jervelycke; Jens Sjöberg; [2022]
    Nyckelord :Boksamtal; identitetsutveckling; språkutveckling; flerspråkighet; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka vilken betydelse som läsning av skönlitteratur kan ha i ett mångkulturellt klassrum. Vi är särskilt intresserade av stödstrukturer för läsning såsom boksamtal. De tio redovisade källorna som ligger till grund för arbetet har valts genom en systematisk sökning. LÄS MER