Sökning: "Texttyp"

Visar resultat 16 - 20 av 51 uppsatser innehållade ordet Texttyp.

  1. 16. "Många synder på nacken" : Elevers bruk av kollokationer och idiom i nationella provets skriftliga del i svenska och svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Ida Johagen; [2019]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; kollokation; idiom; konstruktion; nationella prov;

    Sammanfattning : Kollokationer och idiom är konventionaliserade fraser som andraspråkstalare har större svårighet att förstå och producera än förstaspråkstalare. Studien undersöker bruket av kollokationer och idiom i skriftlig produktion hos elever som läser svenska som andraspråk och elever som läser svenska. LÄS MER

  2. 17. Fritidsengelskan i ett Affinitetsutrymme -En text- och genreanalys av minecraftforums.net

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Robin Andersson; [2019]
    Nyckelord :Extramural English; gaming; Minecraft; affinity space; semiotic domain; literacy; genre text type; Fritidsengelska; spel; Minecraft; affinitetsutrymme; semiotisk domän; litteracitet; genre texttyp;

    Sammanfattning : In an age of rapid digital development, Skolverket (2018) asks for increased teacher competence in information and communication technology (ICT), both competence in classroom digitalization and pupil’s out-of-school activities involving ICT. One of many areas in which ICT has an effect on the relationship between school and the pupils’ out-of-school activities is in the English subject. LÄS MER

  3. 18. Arbete med skönlitteratur i läsutvecklingssyfte

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Azra Degirmendzic; [2018-08-08]
    Nyckelord :Läsutveckling; skönlitteratur; läsförståelse; lässtimulans;

    Sammanfattning : I mitt examensarbete fördjupar jag mig i de yngre skolbarnens läsutveckling. Syftet med studien är att få kunskap om vad skönlitteratur bidrar med i elevers läsutvecklingsprocess. Jämfört med andra texttyper är skönlitteratur intressant att undersöka, då arbete med denna texttyp inte har någon etablerad struktur. LÄS MER

  4. 19. Lärares attityd till poesi : En kvalitativ studie om sex lärares attityder till poesi i undervisningen i årskurserna 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Alexandra Tuominen; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lågstadielärares attityd gentemot litteraturgenren poesi såg ut och hur viktigt verksamma lärare anser att poesi är som texttyp i årskurserna 1-3. Frågeställningarna jag har arbetat utifrån är: Hur ser lärare på användningen av poetiska texter i undervisningen? Påverkas lärarnas undervisning av deras egna erfarenheter och det egna personliga intresset till poesi? Anser lärarna att de har tillräckliga kunskaper i poesi för att kunna undervisa i genren? Studien genomfördes genom kvalitativa intervjuer med sex lärare i årskurserna 1-3 på fem olika grundskolor. LÄS MER

  5. 20. Bilden av den glada myndigheten : En multimodal analys av svenska myndigheters värdegrundstexter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Anton Nyström; [2018]
    Nyckelord :multimodal analys; bildanalys; värdegrund; vision; strategi; myndighet;

    Sammanfattning : Värdegrundstexter är en ny och relativt outforskad genre som aldrig tidigare har undersökts med ett mutlimodalt perspektiv. Denna studie är en del i projektet En ny genre och dess arkeologi: Svenska myndigheters värdegrundstexter och syftar till att ta reda på vad som utmärker denna texttyp som genre med fokus på bildernas roll i texten. LÄS MER