Sökning: "Texttyp"

Visar resultat 21 - 25 av 51 uppsatser innehållade ordet Texttyp.

  1. 21. När staten inte granskar : En kvalitativ studie om presentationen av texttyper i ämnesplaner och läroböcker för svenska i gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Jesper Lingemyr; Joakim Åberg; [2018]
    Nyckelord :Syllabus; textbook; curriculum theory; review; argumentative text; investigative text; academic text; text genre; Swedish upper secondary school; Läroplan; lärobok; läroplansteori; granskning; argumenterande text; utredande text; text av vetenskaplig karaktär; texttyp; svenska på gymnasiet;

    Sammanfattning : När lärare undervisar utgår de från en ämnesplan som innehåller information om de delar en kurs omfattar. Lärare tar ofta hjälp av olika läroböcker för att genomföra sin undervisning. Mellan åren 1938 och 1991 granskades läroböcker statligt innan de kom ut på marknaden. LÄS MER

  2. 22. Att läsa för att minnas - Berättande och förklarande text / Reading to remember - narrative and expository text

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Beatrice Bengtsson; [2017]
    Nyckelord :Berättande text; Förklarande text; Lärobok; Minne; Texttyp; Svenska åk 4-6;

    Sammanfattning : Språket är människans främsta redskap för att lära och tänka och som lärare har man som uppgift att ge särskilt stöd till elever med svårigheter, samt låta elever uppleva olika uttryck för kunskap (Skolverket 2011). Trots att elever ska få möta olika uttryck för kunskap och trots att forskare såsom Jerome Bruner (1915-2016) och Peter Gärdenfors (född 1949) betonar berättandets betydelse för minne och lärande, dominerar läroboken och den förklarande faktatexten som kunskapsförmedlare i ämnesundervisningen. LÄS MER

  3. 23. Skrivförlopp i läromedel för svenska i årskurs 4 : En komparativ läromedelsanalys av textkedjor, textsamtal och texttypologi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Sara Holgersson; Anna Emriksson; [2017]
    Nyckelord :Textbook analysis; writing process; teaching writing; text chains; Läromedelsanalys; skrivförlopp; skrivundervisning; textkedjor;

    Sammanfattning : The aim of the study is to analyse and compare two textbooks of Swedish in grade 4 withthe focus on how the teaching of writing is arranged in the textbooks. The comparison ismade on the basis of the analytical categories text chains, text conversations and texttypologies, which are the categories that make up a writing process. LÄS MER

  4. 24. "Uppkomsten av avfall ska förebyggas" : En läsbarhetsstudie av passiva verb och nominaliseringar i texter från kommuners hemsidor

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Julia Broman; [2017]
    Nyckelord :Läsbarhet; nominaliseringar; passiva verb; kommuner; myndighetsspråk;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker läsbarheten i texter från tolv olika kommunhemsidor. Genom att räkna förekomsten av passiva verb och nominaliseringar vill jag jämföra och visa på skillnader mellan kommunerna utifrån geografisk placering, invånarantal och texttyp. LÄS MER

  5. 25. Hur ser de svenska som andraspråkstexter ut som får A eller E i betyg? : En jämförande och kvantitativ textlingvistisk studie av nationella provtexter från grundskolan årskurs 9

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Katarina Jadinge; [2016]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; kvantitativ; textlingvistik; nationella prov; bedömning; årskurs 9; kön; texttyp; betyg;

    Sammanfattning : I det svenska skolväsendet finns två likvärdiga svenskämnen i form av dels svenska och dels svenska som andraspråk. I grundskolans sista årskurs måste samtliga elever delta i ett nationellt prov. LÄS MER