Sökning: "The Legend of Zelda"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden The Legend of Zelda.

  1. 1. Miljöberättande inom Open World Spel : En komparativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Jakob Ekberg; Noel Rensvik; [2023]
    Nyckelord :Miljöberättande; Spel; Open World; Narrativ;

    Sammanfattning : Elden Ring (2022) och The Legend of Zelda: Breath of the Wild (2017) är två spel som tillhör genren open world. Båda spelen använder sig av miljöberättande för att skapa berättelser. Spelen har låg användning av dialog eller text, vilket gör att spelvärldarna är det som berättar narrativet. LÄS MER

  2. 2. Understanding temporal frames as a mechanic and  narrative device in video games : An analysis of The Legend of Zelda: Majora’s Mask

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Diana Håkansson; Sunniva Salomonsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This study focuses on studying time mechanics and concepts in video games by using a method defined by Zagal and Mateas (2010) for analysing temporality (the understanding and  design of time) in video games. The Legend of Zelda: Majora’s Mask (2001) was chosen because of its heavy themes surrounding time mechanics and manipulation. LÄS MER

  3. 3. What factors create intrinsic and extrinsic motivations in video games?

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Markus Brodd; Spyridon Passas; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The aim of this study is to find out what factors generate intrinsic and extrinsic motivations in video games. A stimulated recall method is used to conduct a study, where nine participants played The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Nintendo, 2017) for 20 minutes before participating in an interview about their game session. LÄS MER

  4. 4. Spel och lärande : Hur den nya spelaren möter“The Legend of Zelda: Ocarina of Time”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Olof Larsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : TV- och datorspel är ett medium som intresserat mig under hela mitt liv. Spelindustrinomsätter mer pengar än både filmindustrin och musikindustrin, och engagerar människorsuppmärksamhet till en grad som en lärare lätt avundas. Inuti spelen såväl som ikring demförmedlas kunskaper och färdigheter. LÄS MER

  5. 5. Svaga och hjälplösa kvinnor i Huryle : En kvalitativ studie om framställningen av kvinnor i spelserien The Legend of Zelda

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :William Lind; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Spelbranschen är en av de snabbast växande marknader men den är också kritiserad för att vara mansdominerad och sexistisk. Tidigare forskning om genus inom spel, visar att en majoritet av spelutvecklare är män och en effekt av detta är att spelen många gånger är gjorda för just män. LÄS MER