Sökning: "The MPEX Survey"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden The MPEX Survey.

  1. 1. Fysikattityder hos gymnasieelever? : Trender bland intresse för fysik och fysikattityder bland svenska gymnasieelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Fysikundervisningens didaktik

    Författare :Martin Ahlholm; [2013]
    Nyckelord :Maryland Physics Expectations MPEX Survey; Attitudes; Physics; Interest; Conceptual understanding; Maryland Physics Expectations MPEX Survey; Attityder; Fysik; Intresse; Konceptuell förståelse; Enkätundersökning;

    Sammanfattning : Empirisk forskning har visat att det finns tydliga kopplingar mellan intresse, attityder ochstudieframgångar. Enkätundersökningen som föreligger denna rapport ämnade att mäta hur intressetför fysik och attityder till fysik och fysikundervisningen skiljer sig åt mellan de olika årskurserna pågymnasiet. LÄS MER

  2. 2. Fysikattityder : Sambandet mellan fysikattityder och tilltänkt eftergymnasial fysikutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Fysikundervisningens didaktik

    Författare :Lars-Erik Larsson; [2013]
    Nyckelord :Physics; Attitudes; Maryland Physics Expectations MPEX Survey; Interest; Fysik; Attityder; Maryland Physics Expectations MPEX Survey; Intresse;

    Sammanfattning : Hur studenter klarar sina introduktionskurser i fysik på universitetet beror till stor del på deras attityder till fysik och fysikundervisning. Studenternas attityd påverkar hur dem arbetar med föreläsningar, lektioner, laborationer och kurslitteratur, och avgör hur studenterna gör för att tolka, resonera och bygga förståelse kring kursinnehållet. LÄS MER

  3. 3. Med sikte på konceptuellt tänkande : Undersökning av elevers kvalitativa förståelse av fysik på en Waldorfskola före och efter undervisning

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :David Björling; [2010]
    Nyckelord :Konceptuell förståelse; Fysikundervisning; studentaktiverande undervisning; FCI; The MPEX Survey;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks huruvida ett konceptuellt fokus på fysikundervisningen, samt en förståelseinriktad examinationsform, påverkar elevers konceptuella förståelse av fysik. Detta är intressant av två anledningar: 1) Skolans styrdokument efterfrågar (bl.a. LÄS MER