Sökning: "The Origin of the Work of Art"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden The Origin of the Work of Art.

  1. 1. Vantar av läder från det svenska örlogsskeppet Vasa 1628 : Arbete och materiell kultur i en maritim kontext

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Emil Lagerquist; [2023]
    Nyckelord :Leather mittens; early modern; marine archaeology; shipwreck; warship; Vasa; craft history; leatherwork; shoemaking; cobblers; tanners; maritime labour; material culture; sailors; 17th century; Swedish Marine; museum archaeology;

    Sammanfattning : The collections of the Vasa Museum in Stockholm Sweden not only include the world’s only complete 17th century warship, the famous Vasa who sank on her maiden voyage outside Stockholm in the summer of 1628, but also a unique and extensive collection of dress artifacts, fragments from clothes in textile and leather recovered during the excavation of the ship. This study aims to present historical narratives about the labour, knowledge of craft and everyday life of the ship’s crew by analysing leather mittens and other types of artifacts related to the work on board as material culture, aided by early modern Dutch depictions in art showing work being done on large ships contemporary with Vasa. LÄS MER

  2. 2. Räume der (Nicht-)Zugehörigkeit : Zur Räumlichkeit im Roman Flammenwand. (2019) von Marlene Streeruwitz

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Piia Susanna Tengberg; [2022]
    Nyckelord :Marlene Streeruwitz; Achille Mbembe; Jurij M. Lotman; Michel Foucault; Michail M. Bachtin; Marc Augé; Bullerbü; Chronotopos; Disziplin; Grenze; Grenzüberschreitung; Herkunftsraum; Nekropolitik; Nicht-Ort; Sujet;

    Sammanfattning : This study explores the theme of spatiality as based on a reading of the novel Flammenwand. Roman mit Anmerkungen. by Marlene Streeruwitz, and takes as its focus points the notion of atopias/non-places, the disciplining nature of spaces, the necropolitics of division, and the idea of chronotope to discover how the story is situated. LÄS MER

  3. 3. Malmös trädbestånd : en översikt av stadens inhemska och icke-inhemska träd

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Erik Larsson; [2022]
    Nyckelord :träd i Malmö; inhemska träd; icke-inhemska träd; ; parker i Malmö; ; Malmös träddatabas; Malmös trädbestånd; parkträd;

    Sammanfattning : Under 1980- och 1990-talen förlorade Malmö stad 40 000 träd i almsjukan, vilket utgjorde en stor del av stadens trädbestånd. För att undvika att ett liknande scenario inträffar igen har Malmö stad ändrat sin trädstrategi och sedan förändringen används många olika trädarter i ett försök att bygga ett trädbestånd som är mer motståndskraftigt mot sjukdomar och skadedjur. LÄS MER

  4. 4. Meningslager i musiken : En studie om egna konstnärliga processer inom låtskrivning och musikproduktion

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik- och medieproduktion

    Författare :Tuva-Lill Elwerdotter; [2021]
    Nyckelord :music production; song writing; creativity; working process; DAW; LiLL; musikproduktion; låtskrivning; kreativitet; arbetsprocess; DAW; LiLL;

    Sammanfattning : Syfte med detta självständiga arbete har varit att introspektivt undersöka vilka musikaliska och kreativa aspekter som är viktigast för mig i mitt konstnärliga uttryck, och hur dessa har påverkat mig som musikproducent. I arbetet har jag också undersökt min konstnärliga arbetsprocess och vilka metoder som är mer eller mindre gynnsamma. LÄS MER

  5. 5. Konsten att skapa trovärdighet genom influencer marketing : En kvalitativ studie om hur varumärken nyttjar influencers som ett marknadsföringsverktyg för att skapa trovärdighet i sociala medier.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Pamela Nilsson; Olivia Hiljegren; [2021]
    Nyckelord :influencer marketing; credibility; attractiveness; Source credibility model; word of mouth; attitudes towards online advertising; influencer marketing; trovärdighet; attraktivitet; Source credibility model; word of mouth; attityder mot onlineannonsering;

    Sammanfattning : Att företag använder sig av influencers som ett marknadsföringsverktyg på sociala medier blir allt vanligare att se. Precis som det engelska ursprungsordet influence betyder så handlar influencer marketing om att varumärken använder personer med stora nätverk av följare för att påverka andra konsumenter till varumärkeskännedom och köpbeslut. LÄS MER