Sökning: "The Swedish National Agency for Education"

Visar resultat 1 - 5 av 258 uppsatser innehållade orden The Swedish National Agency for Education.

  1. 1. Teacher certification and student achievement - A quantitative study of Swedish compulsory schools

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Zhila Azez; [2020-07-10]
    Nyckelord :Teacher certification; student achievement; compulsory schools; Fixed-effect model;

    Sammanfattning : MSc in Economics.... LÄS MER

  2. 2. "Det är en tolkningsfråga helt enkelt" : en kvalitativ studie av lärares syn på anpassningen inför de nationella i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning; Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Jennie Bengtsson; Josefin Stuhre; [2020]
    Nyckelord :Read- and write difficulties; adjustment; national exam; resources; guidelines; special education; Läs- och skrivsvårigheter; anpassningar; nationella prov; hjälpmedel; riktlinjer; specialpedagogik;

    Sammanfattning : De nationella proven i svenska omfattar olika riktlinjer om vilka anpassningar som är tillåtna. Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka lärares uppfattningar om Skolverkets riktlinjer som finns gällande anpassningar för elever i läs- och skrivsvårigheter inför de nationella proven i svenska för årskurs 3. LÄS MER

  3. 3. "Det är nödvändigt att formulera ramar" : En kritisk diskursanalys av Skolverkets stödmaterial Sex- och samlevnadsundervisning i särskolan

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Genusvetenskap

    Författare :Emelie Hedvall; [2020]
    Nyckelord :sex education; special school; Skolverket; crip theory; critical discourse analysis; sexuality; disabilities;

    Sammanfattning : The aim for this study is to examine the educational material ​Sex- och samlevnadsundervsining i särskola (2014), directed to teachers in schools for children with disabilities. The material is produced by Skolverket (the Swedish National Agency for Education) and aim to support teachers in their sexuality education classes. LÄS MER

  4. 4. Läsa utan böcker : En studie om lärarens arbete med och förhållningssätt till digitala verktyg som hjälpmedel för elever med lässvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Agnes Ekbrant; [2020]
    Nyckelord :Digital tools; digital skills; reading difficulties; Digitala verktyg; digital kompetens; lässvårigheter;

    Sammanfattning : The purpose of this survey is, among other things, to examine how teachers work with and how they relate to the use of digital tools as an aid for students with reading difficulties, what teachers think of their own digital skills and the advantages and disadvantages of using digital tools as a teaching aid. The National Agency for Education (2018) states that digital tools are today a large part of our society and thus have a great impact on our lives as well as the school. LÄS MER

  5. 5. "Öppenhet och förståelse för varandra och att ha roligt. Det är viktigast." : en kvalitativ undersökning om förskolans arbete med kollegialt lärande

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Heléne Eriksson; [2020]
    Nyckelord :kollegialt lärande; arbetslag; förskollärare; motivation; lärande; förskola;

    Sammanfattning : I en förskoleverksamhet verkar idag olika yrkeskategorier för att skapa de rätta förutsättningarna för att våra barn ska utveckla sitt intresse till ett livslångt lärande. Ett av Skolverkets främsta verktyg för att utveckla- och kvalitetssäkra utbildningen inom förskolans verksamhet går genom ett kollegialt lärande. LÄS MER