Sökning: "The community school of music and art"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden The community school of music and art.

  1. 1. Cirkusdirektörens nya kostym - En antropologisk studie om hur cirkusens historia påverkar etableringen av cirkus på kulturskolor i Skåne

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialantropologi

    Författare :Julia Wallberg; Miranda Mikler; [2023]
    Nyckelord :Socialantropologi; Kulturskola; Cirkus; Kommunal verksamhet; Anomali; Social Sciences;

    Sammanfattning : The development of circus as a subject in the community school of music and art, “Kulturskolan”, is strongly influenced by the history and traditions of the circus. Historically, the circus has been a nomadic art form without established institutions, which poses challenges when integrating into Kulturskolan. LÄS MER

  2. 2. Kulturhuset SILO

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Veronica Ihrfors; [2022]
    Nyckelord :Silo; Urbanization; Concrete; Brick; Community center; Apartment; Arboga;

    Sammanfattning : This project focuses on making a “Folkets hus”, a form of community centre available for its surrounding inhabitants to express their identities and experience different cultures, these buildings usually contain libraries, theatre, restaurants, art centre, educational spaces, a child section and more. The city chosen for this project was Arboga, a small old industrial town from the 13th century a few miles west about Eskilstuna. LÄS MER

  3. 3. Om oboeelevers motivation : En intervjustudie om oboelärares erfarenheter kring elevernas motivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Sanna Asplund; [2021]
    Nyckelord :Motivation; oboe; teacher; student; the community school of music and art; Motivation; oboe; lärare; elev; musik- och kulturskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på vad oboelärare på musik- och kulturskolor har för erfarenheter kring sina elevers motivation att spela oboe. I bakgrundskapitlet presenteras en beskrivning av instrumentet oboe följt av en beskrivning av musik- och kulturskolans framväxt i Sverige under 1900-talet och en kort beskrivning av motivationsteorier genom historien. LÄS MER

  4. 4. Materialitetens betydelse i Kulturskolans dansundervisning.

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Petra Hultenius; [2019]
    Nyckelord :Dance education; Community School of Arts; posthumanism; Dansundervisning; kulturskolor; posthumanism;

    Sammanfattning : This is a study that looks at the teaching process of making a dance show within the Community School of Arts from a posthumanist perspective. How does the matter the students meet and the dance teacher uses make a difference? My interest in this question came to grow from my dance related work in a pre-school context where matter is given importance in relation to how children gets possibilities to experience and learn. LÄS MER

  5. 5. Genrebredd i flöjtundervisning – en kvalitativ intervjustudie kring flöjtpedagogers undervisning på musik- och kulturskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Hila Lideberg; [2019]
    Nyckelord :Genrebredd; Flöjt; Musik- och kulturskola; Musikundervisning; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Diverse genres; Flute; The community school of music and art; Music education; Educational Science; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : När jag hade flöjtlektioner på kulturskola värderades inte musiken efter genrer. Min upplevelse var att flera olika genrer förekom lika ofta på lektionerna. När jag senare sökte in till musikhögskolan och var tvungen att välja genre rubbades denna bild och jag frågade mig vad min roll som flöjtpedagog kommer vara. LÄS MER