Sökning: "The impact guanxi in chinese business"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden The impact guanxi in chinese business.

  1. 1. The Invisible Wall : The impact of informal institutions in a Chinese business context

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Elias Carlsson; Simon Kryger; [2017]
    Nyckelord :Informal institutions; Internationalisation; Swedish SMEs; Network; Language; Relationship; Guanxi; Mianzi.;

    Sammanfattning : The increased activity in the emerging market China has created opportunities for Western internationalised companies. Previous research has focused on changes in formal institutions in China, mostly related to MNCs operating within the market. LÄS MER

  2. 2. Business Leadership in China : Manifestations, Influences, and Trends in the 21stCentury

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Florian Hackbart; Rene Peter Ranger; [2014]
    Nyckelord :Leadership; China; Culture; Guanxi; Face; Confucianism; Generation; Globalization; Leadership Archetypes; Company Type; Cultural Dimensions.;

    Sammanfattning : This master thesis aims to put an abstract view on culture and leadership in China considering the context of a Chinese society, which is adapting and transforming within the age of globalization and a rapid economic development. The goal of our research is to investigate on influences, trends and manifestations, which help to characterize the foundation and exercise of leadership in China. LÄS MER

  3. 3. The impact of guānxì in Chinese business -A study of Swedish SMEs in Beijing

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Måns Gellerstam; Jannike Wiesner; [2011-05-12]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Background and research problem: China is today the world's third largest economy and, consequently, a rising number of Swedish companies see great business potential in the Chinese market. Foreign companies are often advised to make an effort to understand the cultural aspects involved in the Chinese business context. LÄS MER

  4. 4. Interkulturell kommunikation i en kinesisk kontext : En undersökning av svenska och kinesiska företagsrepresentanters upplevelser av det interkulturella mötet. Ett teoretiskt perspektiv på en praktisk utmaning.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT; Karlstads universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Ida Hjalmarsson; [2010]
    Nyckelord :Sweden; China; inter-cultural; communication; public relations; guanxi; hierarchy; face; guanxi; lian; Sverige; Kina; interkultur; kommunikation; PR; guanxi; hierarki; ansikte;

    Sammanfattning : Jag har genom en förberedande fältstudie, litteraturgenomgång och enkätintervjuer undersökt svenska och kinesiska företagsrepresentanters upplevelser av det interkulturella mötet, med utgångspunkt i svenska företag som opererar på den kinesiska marknaden. Det var uppsatsens syfte och jag har utgått ifrån frågeställningen: Hur upplever svenska och kinesiska företagsrepresentanter det interkulturella mötet? Subfrågor till denna är: Vilka kulturella faktorer skapar det kinesiska sättet att kommunicera? Hur upplever svenska företagsrepresentanter det interkulturella mötet med den kinesiska marknaden? Hur upplever kinesiska företagsrepresentanter det interkulturella mötet med svenska företagsrepresentanter? Vilka av studien framkomna faktorer skulle kunna underlätta det interkulturella mötet för svenskars fortsatta affärer i Kina? Det är gjort genom att identifiera skillnader mellan den svenska och kinesiska kulturen för att förklara de bakomliggande faktorerna till att vi uppfattar varandra som vi gör, och genom det belysa ett urval möjligheter och fallgropar som den kinesiska kulturen kan medföra för svenska företag som opererar på den kinesiska marknaden. LÄS MER

  5. 5. A comparative analysis of business corruption in Russia and China

    Master-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Denis Korobkov; Zhihua Liu; Mingshi Yue; [2010]
    Nyckelord :Business corruption; Russia; China; Bribe; Culture; Structure;

    Sammanfattning : This paper is a comparative analysis of Russian and Chinese markets in terms of businesscorruption. This study is based on quantitative and qualitative case analysis and small surveysaccording to different criteria. LÄS MER