Sökning: "The role of business"

Visar resultat 1 - 5 av 3602 uppsatser innehållade orden The role of business.

  1. 1. Mellan raderna - En kvalitativ studie om varuhuschefers roll i en organisationsförändring

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ellen Abrahamsson; John Ericsson; Alexandra Tsakiris; [2024]
    Nyckelord :mellanchefer; organisationsförändring; filtrering; identitet; föräldraroll; middle managers; organizational change; filtering; identity; parenting role; Business and Economics;

    Sammanfattning : En kvalitativ studie som syftar till att bidra med en ökad nyansering av mellanchefers roll i organisationsförändringar genom att se till hur de själva uppfattar rollen i fråga och vad den innefattar. Studien behandlar således frågeställningen: ”Hur ser varuhuschefer på sin roll i en organisationsförändring?” För att besvara denna frågeställning har en kvalitativ fallstudie gjorts på sju varuhuschefer som har positionen som mellanchefer. LÄS MER

  2. 2. Closing loops, opening minds. The role of social capital for knowledge sharing relationships in circular value networks.

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledning

    Författare :Jacopo Angeloni; Isak Axelson; [2024]
    Nyckelord :Social capital; Knowledge sharing; Circular economy; Value networks; Glass recycling;

    Sammanfattning : In the wake of the threats of climate change and natural resource depletion, an increasing number of companies are aligning their strategies and operations with the concept of the circular economy. The circular economy transition can be enabled by companies adopting novel circular business models, embracing collaboration and knowledge sharing between partners in broad circular value networks. LÄS MER

  3. 3. "Wake up and smell the CSRD" Framing strategies employed by the Big 4 on discourse about CSRD

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för redovisning och finansiering

    Författare :Morten Younie; Oskar Benson; [2024]
    Nyckelord :Sustainability; Sustainable Accounting; CSRD; Big 4 Accounting Firms; Non Financial Reporting;

    Sammanfattning : With the Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) coming into effect in the EU, a significant number of companies will be subjected to unprecedented non-financial reporting requirements. The Big 4 accounting firms (Deloitte, PwC, EY, KPMG) are important providers of sustainability assurance and, more generally, act as the allies of firms in both the political and corporate fields. LÄS MER

  4. 4. Educating the future - Responsibly: A qualitative study about sustainability perceptions in education within Stockholm School of Economics

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledning

    Författare :Rasmus Sjögren; Zen Fung Pang; [2024]
    Nyckelord :Sustainability; Business School; Perception; Discursive Neo-institutionalism; Legitimacy theory;

    Sammanfattning : Given the sustainability challenges that the world faces today, understanding and having insight into the nuances of sustainability and sustainability implementation is more important than ever. Business schools, as an incubator for future leaders, have an important role in fostering sustainable leadership. LÄS MER

  5. 5. Direktörer i diadem : En studie kring hur genusroller och stereotyper påverkarkarriärvägar och ledarskap inom företagsvärlden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Vilma Brommels; Josephine Bäcklund; [2024]
    Nyckelord :Schein s Career Anchors Theory; Social Role Theory; Ethics of Care.; Scheins Karriärankarteori; Rollteori; Social identifieringsteori; Omsorgsetik;

    Sammanfattning : Titel: Direktörer i diadem - En studie kring hur genusroller och stereotyper påverkarkarriärvägar och ledarskap inom företagsvärlden Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Vilma Brommels och Josephine Bäcklund Handledare: Monika Wallmon Datum: 2024 – januari Syfte: Syftet med denna studie är att utforska uppfattningar och förväntningar som ställs på män och kvinnor i ledande positioner inom företagsvärlden, med särskilt fokus på hur dessa uppfattningar och förväntningar är rotade i och påverkas av genusroller enligt Social role-teorin samt Edgar Scheins Karriärankarteori. Metod: Blandad metodansats, kombinerade både kvalitativa och kvantitativa tekniker, med tyngd i den kvalitativa delen. LÄS MER