Sökning: "Theodor Eriksson"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Theodor Eriksson.
1. Indikatorer för hållbarhet på små mjölkgårdar i Sverige
Master-uppsats, SLU/Dept. of Clinical SciencesSammanfattning : Den pågående minskningen av antalet mjölkgårdar i Sverige har drabbat mindre besättningar särskilt hårt. Små mjölkgårdar läggs ner i större utsträckning än stora, och många av de återstående utökar sin mjölkproduktion för att klara sig i konkurrensen. LÄS MER
2. Bete av hästar och nötkreatur : påverkan på biologisk mångfald i betesmarker
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of EcologySammanfattning : Naturbetesmarker är några av Sveriges och Europas mest artrika miljöer, och deras biologiska mångfald är beroende av en fortsatt beteshävd. Under de senaste årtiondena har antalet nötkreatur i Sverige minskat, medan antalet hästar ökat. Hästar skulle kunna användas för att hävda naturbetesmarker i större utsträckning än idag. LÄS MER
3. Fine-tuning a LLM using Reinforcement Learning from Human Feedback for a Therapy Chatbot Application
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : The field of AI and machine learning has seen exponential growth in the last decade and even more so in the recent year with the considerable public interest in Large Language models (LLMs) such as chat-GPT. LLMs can be used for several purposes, but one possible application would be fine-tuning a model to perform a particular function in a specific field. LÄS MER
4. Bete för mjölkkor under nordliga förhållanden : påverkan på mjölkavkastning och mjölksammansättning
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Agricultural Research for Northern SwedenSammanfattning : Bete har visats ha positiva effekter på mjölkkors hälsa och livslängd. Svensk djurskyddslag innehåller ett lagstadgat beteskrav för nötkreatur som bland annat omfattar mjölkkor. LÄS MER
5. Procedural Generation of Modern 3D Cities
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för data- och informationsteknikSammanfattning : This paper investigates how techniques in Procedural Content Generation (PCG) can be combined with computer graphics theory to generate digital 3D cities suitable for use in media such as games, movies, and advertisements. This research was conducted to discover ways to alleviate the otherwise time-consuming process of manually modeling such cities. LÄS MER