Sökning: "Therése Nylin"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Therése Nylin.

  1. 1. Kan glasspinnar skapa ett dialogiskt klassrum? : En kvalitativ undersökning om det slumpmässiga urvalet kan skapa dialog i de samhällsorienterade ämnenas klassrum i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Therese Nylin; Maria Sjödin; [2020]
    Nyckelord :Dialogue; dialogic classroom; random selection; ice cream sticks; student participation; Dialog; dialogiskt klassrum; slumpmässigt urval; glasspinnar; elevdeltagande;

    Sammanfattning : The Swedish school has the task of allowing all pupils to develop their ability to verbally communicate in the classroom. Through communicating verbally, the pupils will gain confidence in their linguistic ability in the social-science subjects. LÄS MER

  2. 2. ”Nu vill jag att du börjar läsa!” : En kvalitativ studie om lärares agerande under momentet tyst läsning under svensklektioner för att stötta och motivera elever i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Therese Nylin; [2019]
    Nyckelord :Tyst läsning; läsundervisning; stöttning; motivation;

    Sammanfattning : Silent reading is and has been, for a long period of time, a common activity in Swedish schools during the Swedish lessons. The question, however, is whether most people know or have reflected on why they have read silently in school and if their theachers have motivated and schaffolded them during the silent reading. LÄS MER

  3. 3. Ordval och formuleringar i den individuella utvecklingsplanen : – en analys av tänkbara konsekvenser för eleverna

    M1-uppsats, Stockholms universitet; Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Therése Nylin; [2009]
    Nyckelord :individuell utvecklingsplan; skriftlig bedömning; ordval; formuleringar; språkbruk; språkpåverkan;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att granska hur ordvalen och formuleringarna kring elevernas kunskapsutveckling är utformade i den individuella utvecklingsplanen i en skola i Mellansverige, samt analysera vad denna utformning kan betyda för eleverna. Metoden som används består av litteraturstudier och textanalys av 22 individuella utvecklingsplaner. LÄS MER