Sökning: "Therése Svanberg"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Therése Svanberg.

  1. 1. Agitation vid beteendemässiga och psykiska symtom vid demenssjukdom : omvårdnadsåtgärder för att minska agitation hos personer med kognitiv sjukdom: en litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Therese Svanberg; Susanne Nygren; [2023]
    Nyckelord :Agitation; Non-pharmacological; Cognitive disorder; BPSD and Nursing treatment; Agitation; Icke-farmakologisk; Kognitiv sjukdom; BPSD och Omvårdnadsåtgärder;

    Sammanfattning : Kognitiv sjukdom är samlingsbegrepp som innefattar flera olika diagnoser och i Sverige insjuknar årligen 20 000–25 000 personer. Det som är gemensamt för de olika diagnoserna är att de uppstår till följd av skador i hjärnan. LÄS MER

  2. 2. CSR-aktiviteters samband med revisionsarvodet samt företagsvärdet : En kvantitativ studie i europeisk kontext

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Therese Karlsson; Camilla Uppgren; [2019]
    Nyckelord :Företagens sociala ansvar; CSR; ESG; revisionsarvode; revision; revisionsberättelse; företagsvärdering;

    Sammanfattning : Titel: CSR-aktiviteters samband med revisionsarvodet samt företagsvärdet. En kvantitativ studie i europeisk kontext. LÄS MER

  3. 3. Att vara kvinna och leva med Multipel Skleros : En litteraturstudie baserad på patografier

    M1-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för hälsa

    Författare :Evelina Ahlström; Therese Svanberg; [2019]
    Nyckelord :kvinnor; lidande; litteraturstudie; livsvärld; multipel skleros; patografier; upplevelse; välbefinnande;

    Sammanfattning : Bakgrund: Multipel skleros är en kronisk sjukdom som påverkar det centrala nervsystemet genom att nervcellsutskotten blir inflammerade. Det är nästan dubbelt så många kvinnor än män som insjuknar i sjukdomen. När sjukdomen bryter ut är de flesta mitt i livet och sjukdomen kan orsaka många år av lidande och funktionshinder. LÄS MER

  4. 4. Pojken i randig pyjamas som högläsningsbok : en studie av en skönlitterär text för samtal om värdegrunden i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Frida Svanberg; Therese Goodwin; [2016]
    Nyckelord :To read aloud; novels; The boy in the striped pyjamas; teaching of democratic values; Högläsning; skönlitteratur; Pojken i randig pyjamas; värdegrund;

    Sammanfattning : This study examines the significance of reading aloud for work with values in school through an analysis of Pojken i randig pyjamas (The Boy in the Striped Pyjamas). The analysis considers the themes and narrative technique of the texts. LÄS MER

  5. 5. ”Har du bara lekt idag?” – En studie kring lekens betydelse i förskolan och pedagogernas engagemang i barns lek

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Mathilda Svanberg; Therese Neihoff; Emelie Mjörnheim; [2014]
    Nyckelord :Lek; utveckling; lärande; pedagog; barn; förskolan;

    Sammanfattning : SyfteStudiens syfte är att belysa hur pedagoger ser på lekens betydelse för barns utveckling och lärande samt sitt egetengagemang i barns lek.MetodEmpirin är hämtad från två olika förskolor som är belägna i olika kommuner. Vi valde att använda oss avrespondentintervjuer för att besvara studiens syfte. LÄS MER