Sökning: "Therapist´s experience"

Visar resultat 16 - 20 av 38 uppsatser innehållade orden Therapist´s experience.

  1. 16. Psykodynamiska psykoterapeuters upplevelser av att arbeta med personer dömda för mord eller allvarliga våldsbrott

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Ersta Sköndal Bräcke högskola/S:t Lukas utbildningsinstitut

    Författare :Stefan Nordström; [2020]
    Nyckelord :Forensic psychotherapy; Psychodynamic therapy; Convicted persons; Murder; Forensisk psykoterapi; Psykodynamisk terapi; Brottsdömda; Mord;

    Sammanfattning : Inledning: Syftet med denna studie är att få en bredare kunskap om ett outforskat område; psykodynamiska psykoterapeuters upplevelse av att arbeta med personer dömda för mord eller allvarliga våldsbrott. Frågeställning: Hur upplever psykodynamiska psykoterapeuter det är att arbeta med personer dömda för mord eller allvarliga våldsbrott? Metod: Studien bygger på den halvstrukturerade livsvärldsintervjun med fem terapeuter med erfarenhet av att bedriva psykoterapi med brottsdömda för allvarliga våldsbrott eller mord. LÄS MER

  2. 17. "En genuin resonans" : En kvalitativ studie av psykodynamiska psykoterapeuters upplevelser av Mötesögonblick i terapirummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Ersta Sköndal Bräcke högskola/S:t Lukas utbildningsinstitut

    Författare :Paul Moore; [2020]
    Nyckelord :Moments of meeting in psychotherapy; Therapist´s experience; The real relationship; Intersubjectivity; Mötesögonblick i psykoterapi; Kvalitativ ansats; Terapeutens upplevelser; Den verkliga relationen; Intersubjektivitet;

    Sammanfattning : Inledning: Det finns ett speciellt intresse i psykoterapi för unika, potentiellt transformerande ögonblick, till exempel ögonblick av ömsesidig öppenhet som berör på djupet. Studiens syfte var att utforska psykodynamiska psykoterapeuters förståelse och kliniska upplevelse av mötesögonblick. LÄS MER

  3. 18. Arbetsterapeuters erfarenheter av att använda sig av CI-terapi för barn med hemiplegisk cerebral pares

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Amanda Andersson; Linnea Kalliomäki; [2020]
    Nyckelord :occupational therapy; children; Constraint Induced Movement Therapy; hemiplegic cerebral palsy; arbetsterapi; barn; CI-terapi; hemiplegisk cerebral pares;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att beskriva arbetsterapeuters erfarenheter av att använda sig av CI-terapi som intervention för barn med hemiplegisk cerebral pares. Metod: En kvalitativ ansats valdes för att beskriva arbetsterapeuternas subjektiva upplevelser. LÄS MER

  4. 19. Bildterapi för patienter vid psykotiska tillstånd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, S:t Lukas utbildningsinstitut

    Författare :Ulrika Rosdahl Ljung; [2019]
    Nyckelord :art therapy; psychotherapy; psychosis or psychotic disorders; bildterapi; psykoterapi; psykotiska tillstånd;

    Sammanfattning : Introductions: The aim of the study is to investigate art therapists’ experiences of what is working in the treatment of patients with psychotic disorders.  Issues: What interventions art therapists use in clinical work with patients with psychotic disorders? How is the art therapeutic method significance for the psychotherapeutic treatment?  Method: The study is based on semistructured interviews with five art therapists with experience of treatment with patients in psychotic disorders. LÄS MER

  5. 20. Arbetsterapeuters erfarenheter av arbete i skolan för elever med ADHD och/eller autism : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för rehabilitering

    Författare :Julia Eklund; Hanna Wadsten; [2019]
    Nyckelord :Activity; Neuropsychiatric disorder; Occupational therapy interventions; participation; Aktivitet; Arbetsterapeutiska interventioner; Delaktighet; Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Undersökningar visar att elever med funktionsnedsättning uppger att de trivs sämre i skolan, de upplever ofta högre krav och mer stress från skolarbetet än övriga elever. Arbetsterapi inom skolmiljö riktar sig mot att möjliggöra en stödjande miljö för individen. LÄS MER