Sökning: "Theresé Sundin"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Theresé Sundin.

  1. 1. Barns språkutveckling i utomhusmiljön : En kvalitativ intervjustudie kring förskollärares uppfattningar om kopplingar mellan utomhusmiljö och barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Katarina Ceder; Therese Sundin; [2023]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; sociokulturell teori; språkutveckling och utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om kopplingar mellan utomhusmiljö och barns språkutveckling. För denna studie tas utgångspunkt i två frågeställningar: hur uppfattar förskollärare utomhusmiljöns funktion för barns språkutveckling och hur uppfattar förskollärare sin roll i främjandet av barns språkutveckling i utomhusmiljön. LÄS MER

  2. 2. Måltidspedagogik i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares syn på och förhållningssätt till måltidspedagogik.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Therese Sundin; [2018]
    Nyckelord :meal education; approach; role of the educator; socio-cultural per-spective.; måltidspedagogik; förhållningssätt; pedagogens roll; socioku-lutrellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att studera förskollärares förhållningssätt och syn på måltidspedagogik i förskolans vardag. Studien tar upp olika erfarenheter som tyder på omedveten kunskap kring ämnet. LÄS MER

  3. 3. "Första delen är att kunna forma bokstäverna så att jag kan skriva det jag vill"-En studie kring främjande faktorer i den tidiga skrivundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Therese Persson; Åsa Nylind Sundin; [2016]
    Nyckelord :framgångsfaktorer; hinder; kartläggning; skrivprocessen; skrivundervisning; skrivutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få förståelse av lärares syn på skrivprocessen, med tyngdpunkt på formsidan, och deras undervisning kring skrivprocessen för att främja alla olika elevers tidiga skrivutveckling. Studien har en kvalitativ ansats med fokus på att synliggöra, analysera och tematisera lärares syn på skrivprocessen och den tidiga skrivundervisningen. LÄS MER

  4. 4. Upplevelser av stöd från diabetessjuksköterskan hos personer med diabetes typ 1 : – Sekundäranalys av en kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Omvårdnad

    Författare :Madeleine Karlsson; Therese Sundin; [2015]
    Nyckelord :Experiences; diabetic care; diabetes nurse; diabetes Type 1; support; Diabetessjuksköterska; diabetes typ 1; diabetesvård; stöd; upplevelser;

    Sammanfattning : Introduction: Type 1 diabetes is a chronic disease that affects the individual in everyday life. The diabetes team sets the treatment goals together with the patient aiming for a good quality of life and to prevent complications. LÄS MER

  5. 5. "Folk kan ju påstå vad fan som helst" : En studie om elevers källkritiska förmåga och skolbibliotekets roll

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Therese Hammarsten; Josefine Fritsch; [2013]
    Nyckelord :källkritik; gymnasieelever; strategier; skolbibliotek; skolbibliotekarie; kognitiv auktoritet;

    Sammanfattning : Purpose: This thesis aims to study how students in upper secondary school evaluate sources in their everyday school work and how the role of the school library and librarian officiate in this context. Methodology: A web questionnaire was conducted and 155 students from different schools, with or without school library and school librarian, participated. LÄS MER