Sökning: "Therese Jönsson"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden Therese Jönsson.

  1. 1. ”Man kan inte leka här inne för det finns inga leksaker!” : En kvalitativ studie om hur barn beskriver sina inomhusmiljöer och hur inflytandet kan bli synligt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Therese Jönsson; Miranda Andersson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Barns aktörskap; inflytande; barns perspektiv; barnperspektiv och handlingserbjudande;

    Sammanfattning : Inflytande kring barns inomhusmiljö är ett forskningsområde som det idag finns ganska lite forskning inom, specifikt utifrån ett barns perspektiv. Syftet med studien är att ta reda på hur barns inflytande kan se ut i förskolans fysiska inomhusmiljö, genom hur barn beskriver och använder sina fysiska inomhusmiljöer. LÄS MER

  2. 2. En förskola för alla: inkludering i förskolan och pedagogernas arbetssätt : Förskollärarens uppfattningar kring arbetet med barn i behov av särskilt stöd och en inkluderande förskolemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Therese Jönsson; Belma Basic; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; Barn med särskilda behov; Förhållningssätt;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om hur förskollärare ser på begreppet inkludering och hur förskollärarna arbetar med inkludering av barn med särskilda behov, samt vilka svårigheter som kan upplevas i det inkluderande arbetssättet. Våra frågeställningar är: Hur ser pedagogerna på begreppet inkludering och hur arbetar de med inkludering av barn med särskilda behov?Hur anpassar pedagogerna verksamheten till barn med särskilda behov?Vilka utmaningar medför ett barn med särskilt behov? För att få svar på våra frågeställningar intervjuade vi fem förskollärare, förskollärarna var från sex olika förskolor i tre olika kommuner. LÄS MER

  3. 3. “Musiken är ett språk i sig” : Hur förskollärares förhållningssätt gynnar eller förhindrar användandet av musik och sång som redskap för barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Maja Jönsson; Therese Piironen; [2023]
    Nyckelord :förhållningssätt; förskollärare; musik; språkutveckling; sång;

    Sammanfattning : Förskolan spelar en viktig roll för barns språkutveckling, där sång och musik är viktigaverktyg och uttryckssätt. Trots det används sång och musik mestadels spontant utan tydligtsyfte eller mål. LÄS MER

  4. 4. Från djurriket till det nya gröna : En produktutveckling av växtbaserad och allergivänlig chokladmousse

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Restaurang- och hotellhögskolan

    Författare :Therese Dahlberg; Felicia Jönsson; [2020]
    Nyckelord :Dessert; choklad; konsistensgivare; matlagningsfenomen; skum; emulsion; inulin;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Eftervård för institutionsplacerade ungdomar : Övergången mellan institutionsvård och självständighet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Amanda Jönsson; Therese Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Institutionsvård; ungdomar; övergång; självständighet;

    Sammanfattning : Studien är genomförd med syftet att belysa problemområdet eftervård för institutionsplacerade ungdomar, utifrån professionellas erfarenheter och upplevelser. Studien har en hermeneutisk metodologisk utgångspunkt med en kvalitativ ansats och semistrukturerade intervjuer. LÄS MER