Sökning: "Therese Lärare Forsberg"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Therese Lärare Forsberg.

  1. 1. Nivåer av konkretisering. Lärares mediering i matematik

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ulrika Ashcroft; Marie Forsberg; Therése Johansson; [2024-02-16]
    Nyckelord :matematik; konkretisering; laborativt material; undervisning; specialpedagogik; mediering;

    Sammanfattning : ästan en fjärdedel av alla vuxna har så låga matematikfärdigheter att det påverkar deras för måga att genomföra vardagliga uppgifter enligt en studie av Parsons och Bynner (1997, 2005) refererad i Dowker (2019). Forskning har visat att matematiksvårigheter har stor inverkan på livskvalitén, kanske större än läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  2. 2. Främjande insatser för elevers läs- och skrivutveckling : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Therese Björkman; Marie Ivarsson Bjurteg; [2022]
    Nyckelord :Läs- och skrivutveckling; läs- och skrivinlärning; läs- och skrivundervisning;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt handlar om främjande undervisning i tidig läs- och skrivutveckling. I det centrala uppdraget för svenskämnet anges möjligheter till utveckling inom det egna läs och skriftspråket hos elever. Målet med undervisningen är att skapa ett intresse och motivation hos elever för både läsning och skrivning. LÄS MER

  3. 3. Lärares perspektiv om rörelseaktiviteter och matematik i årskurs 1–3   

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Therese Forsberg; [2020]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; koncentrationsförmåga; matematikundervisning; motivation; rörelseaktivitet.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ur lärares perspektiv ta reda på vilken effekt lärare ser på rörelseaktiviteter i matematikundervisningen. Denna studie utgår från lärarnas perspektiv eftersom det är av intresse att se och förstå vilka uppfattningar som de deltagande lärarna i denna studie har inom detta område. LÄS MER

  4. 4. Vilka förutsättningar för lärande, med fokus på interaktion ges integrerade elever med utvecklingsstörning i grundskolan+

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ingela Mathisen Andersson; Therese Forsberg; [2015]
    Nyckelord :integrering; individintegrerad särskoleelev; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv; interaktion;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka tolv grundskollärares inställning till integrering, samt om och hur de utifrån sin inställning skapar förutsättningar för lärande för integrerade elever i grundskolan. Eftersom förutsättningar för lärande är ett vitt begrepp har vi valt att fokusera på interaktion. LÄS MER