Sökning: "Therese Svanberg"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Therese Svanberg.
1. Agitation vid beteendemässiga och psykiska symtom vid demenssjukdom : omvårdnadsåtgärder för att minska agitation hos personer med kognitiv sjukdom: en litteraturöversikt
Magister-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : Kognitiv sjukdom är samlingsbegrepp som innefattar flera olika diagnoser och i Sverige insjuknar årligen 20 000–25 000 personer. Det som är gemensamt för de olika diagnoserna är att de uppstår till följd av skador i hjärnan. LÄS MER
2. CSR-aktiviteters samband med revisionsarvodet samt företagsvärdet : En kvantitativ studie i europeisk kontext
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomiSammanfattning : Titel: CSR-aktiviteters samband med revisionsarvodet samt företagsvärdet. En kvantitativ studie i europeisk kontext. LÄS MER
3. Att vara kvinna och leva med Multipel Skleros : En litteraturstudie baserad på patografier
M1-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för hälsaSammanfattning : Bakgrund: Multipel skleros är en kronisk sjukdom som påverkar det centrala nervsystemet genom att nervcellsutskotten blir inflammerade. Det är nästan dubbelt så många kvinnor än män som insjuknar i sjukdomen. När sjukdomen bryter ut är de flesta mitt i livet och sjukdomen kan orsaka många år av lidande och funktionshinder. LÄS MER
4. Pojken i randig pyjamas som högläsningsbok : en studie av en skönlitterär text för samtal om värdegrunden i skolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)Sammanfattning : This study examines the significance of reading aloud for work with values in school through an analysis of Pojken i randig pyjamas (The Boy in the Striped Pyjamas). The analysis considers the themes and narrative technique of the texts. LÄS MER
5. ”Har du bara lekt idag?” – En studie kring lekens betydelse i förskolan och pedagogernas engagemang i barns lek
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SyfteStudiens syfte är att belysa hur pedagoger ser på lekens betydelse för barns utveckling och lärande samt sitt egetengagemang i barns lek.MetodEmpirin är hämtad från två olika förskolor som är belägna i olika kommuner. Vi valde att använda oss avrespondentintervjuer för att besvara studiens syfte. LÄS MER