Sökning: "Tidigarelärare"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Tidigarelärare.

  1. 1. ”förutspå, kolla på bilder, sammanfatta” : Intervjuer om lässtrategier och läsförståelse med tidigarelärare i flerspråkiga klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Emma Johansson; [2023]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading comprehension strategies; reading comprehension teaching; reading strategies; multilingualism; Swedish as an additional language; primary school; Läsförståelse; läsförståelsestrategier; lässtrategiundervisning; lässtrategier; flerspråkighet; svenska som andraspråk; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att samla kunskap om hur lärare som undervisar i grundskolans tidiga år beskriver begreppen läsförståelse och lässtrategier samt hur de undervisar om lässtrategier i flerspråkiga klassrum. Studien utgår från Vygotskijs sociokulturella perspektiv och begreppen proximal utvecklingszon, scaffolding och mediering. LÄS MER

  2. 2. "Sjukt osäker" : Nyexaminerade tidigarelärare beskriver sina erfarenheter av att hantera konflikter mellan elever

    M1-uppsats, HLK, Ämnesforskning

    Författare :Rebecka Bergström; Jessica Olsson-Lindell; [2012]
    Nyckelord :konflikt; konflikthantering; skola; tidigarelärare; nyexaminerad lärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur nyexaminerade lärare beskriver sina erfarenheter och kunskaper vad gäller hantering av konflikter mellan elever samt hur de genom sin utbildning har förberetts för sådana utmaningar. Frågeställningarna är följande: -          hur definieras och beskrivs konflikter? -          vilka strategier har lärarana för att lösa konflikter mellan elever? -          vilka kunskaper i konflikthantering har lärarna fått från lärarutbildningen på Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping? För att få svar på dessa frågor genomförde vi halvstrukturerade kvalitativa forskningsintervjuer med  åtta nyexaminerade tidigarelärare. LÄS MER

  3. 3. "Ja, på samma sätt som jag gör med alla andra" : En studie om hur förskollärare och lärare i grundskolans tidigare år uppfattar barns flerspråkighet

    M1-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Rebecka Malm; Johanna Möller; [2011]
    Nyckelord :flerspråkighet; modersmål; fenomenografi; förskola; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare och lärare i grundskolans tidigare år uppfattar barns flerspråkighet. Frågeställningarna är: -          Hur förhåller sig förskollärare och tidigarelärare till barns flerspråkighet? -          Vad får barns flerspråkighet för betydelse i verksamheten? Vi har utgått från en fenomenografisk ansats som intresserar sig för hur människor uppfattar fenomen och företeelser i sin omvärld – ett så kallat andra ordningens perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Vad gör fysiken i grundskolans tidigare år? : en jämförelse mellan tidigarelärares mål och senarelärares förväntningar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för teknik och miljö

    Författare :Anna-Maria Karlsson; [2010]
    Nyckelord :Fysik; grundskolan; kursplan; naturorientering; naturvetenskap;

    Sammanfattning : Arbetets syfte är att ta reda på några föreställningar kring fysikundervisningens roll i grundskolans tidigare år. Undersökningen har bestått av en intervjustudie där tre tidigarelärare och tre senarelärare deltagit. LÄS MER

  5. 5. Bedömning och betyg. När-Hur-Varför? : En studie om tidigarelärares åsikter och vad de grundar dessa på.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Carola Therner; Åsa Johansson; [2008]
    Nyckelord :betyg; summativ bedömning; formativ bedömning; betygsdebatt;

    Sammanfattning : Syftet var att undersöka vad ett urval av tidigarelärare anser om tidigarelagda betyg och bedömning och varför de tycker som de tycker. Undersökningen är kvalitativ och vi intervjuade 13 lärare. Resultatet av vår undersökning är att lärarna har ingen enhetlig bedömningsgrund. LÄS MER