Sökning: "Tidshjälpmedel"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet Tidshjälpmedel.

  1. 1. Arbetsterapeutiska interventioner och dess effekt för barn med diagnosen ADHD i skolmiljö : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Hanna Agde-Johansson; Cecilia Lövgren; [2023]
    Nyckelord :attention deficit hyperactivity disorder; children; classroom; environment och occupational therapy;

    Sammanfattning : Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) är den vanligaste diagnosen inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar för barn. Utmärkande symptom för en person med diagnosen ADHD är svårigheter att utföra uppgifter, fokusera, bibehålla uppmärksamhet och passa tider, vilket är faktorer som kan påverka skolgången negativt. LÄS MER

  2. 2. Product design for children with NDD diagnoses

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Emma Bergman; Dagmar Berg; [2022]
    Nyckelord :Neurodevelopmental disorders; NDD; ADHD; ASD; Time perception; Assitive technology; Time perception aid; Product design; Concept development; Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; NPF; ADHD; AST; Tidsuppfattning; Hjälpmedel; Tidshjälpmedel; Produktdesign; Konceptutveckling;

    Sammanfattning : Neurodevelopmental disorders (NDD) is a collective name for diagnoses such as ADHD, ASD/Autism, Tourette’s syndrome and language disorders. A child with these diagnoses has different deficits that can be divided into the following problem areas; Social interaction, Learning difficulties, Memory and motor skills, and Concentration difficulties. LÄS MER

  3. 3. Day Master - Redesigning a planning board for people with cognitive disorder

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Mattias Bygge; Sofie Strand; [2019]
    Nyckelord :Cognitive impairment; disability; neuropsychological disorder; medical device; memory aid; assistive technology; user-centered design; user studies; product development; iterative design; Kognitiv funktionsnedsättning; funktionshinder; tidshjälpmedel; minneshjälpmedel; NPF; välfärdsteknologi; HCD; användarstudier; produktutveckling; iterativ design;

    Sammanfattning : In assistive technology, there are mainly two different users that needs to be taken into account when developing products. The first, and most important, is the end-user who requires the product in order to function and live a normal life. LÄS MER

  4. 4. Day Master - Redesigning a planning board for people with cognitive disorder.

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :MATTIAS BYGGE; SOFIE STRAND; [2019]
    Nyckelord :Cognitive impairment; disability; neuropsychological disorder; medical device; memory aid; assistive technology; user-centered design; user studies; product development; iterative design.; Kognitiv funktionsnedsättning; funktionshinder; tidshjälpmedel; minneshjälpmedel; NPF; välfärdsteknologi; HCD; användarstudier; produktutveckling; iterativ design.;

    Sammanfattning : In assistive technology, there are mainly two different users that needs to be taken into account when developing products. The first, and most important, is the end-user who requires the product in order to function and live a normal life. LÄS MER

  5. 5. Teknikstöd för barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning i skolmiljö : En litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Hälsa och rehabilitering

    Författare :Maria Henriksson; Sofia Svensson; [2017]
    Nyckelord :arbetsterapi; neuropsykiatri; skola; barn; teknik; hjälpmedel;

    Sammanfattning : Bakgrund: Barn med Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF) kan ha kognitiva svårigheter och svårt att anpassa sig och kan behöva individuellt stöd. Tekniken förändras och utvecklas snabbt vilket kan, när det används, ha en inverkan på det dagliga livet för barn med kognitiva funktionsnedsättningar i skolmiljö. LÄS MER