Sökning: "Tidsorientering"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet Tidsorientering.

  1. 1. Att förstå vad ett år är – förmågan att orientera sig i tid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Måns Rasmusson; Pontus Berkenäs; [2019]
    Nyckelord :Historiemedvetande; Gymnasieskolan; Historia; Historiedidaktik; Hermeneutik; Tidsorientering;

    Sammanfattning : Mycket forskning pekar på att elever har svårt för att koppla samman då-nu-sedan. Blanddessa finns det en rapport från skolinspektionen, gjord 2015 på grundskolan, som pekarpå att eleverna visar goda kunskaper i referenskunskap, men att deras förmåga attorientera sig i tid inte visas lika tydligt. LÄS MER

  2. 2. Handlar det bara om slumpen, egentligen? : En kvalitativ fallstudie om att anpassa reklambudskap internationellt

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Anna Bakalarska; Alexandra Schytt; [2015]
    Nyckelord :Marknadskommunikation; Reklam; Reklambudskap; Anpassning; Interkulturell; Kultur; Hofstede; Maktdistans; Osäkerhetsundvikande; Individualism; Maskulinitet; Långsiktig tidsorientering; Eftergivenhet; IKEA;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar fenomenet anpassning av internationell marknadskommunikation. Tidigare studier har visat på att en anpassning av marknadsföring bör göras, speciellt gällande marknadskommunikation (Mooij, 2004). LÄS MER

  3. 3. Kulturell påverkan på informationssökning på internet

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Maria Johansson; [2011]
    Nyckelord :internet; informationssökningsbeteende; elektronisk word-of-mouth; kultur; Kina; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Internet spelar en viktig roll i kinesiska studenters informationssökningsprocess inför val av utländsk utbildning. Resultaten visar att studenter inte endast använder internet för att samla information utan även för att skapa sociala nätverk för erfarenhetsutbyte med andra kinesiska studenter. LÄS MER

  4. 4. Interkulturell kommunikation i en kinesisk kontext : En undersökning av svenska och kinesiska företagsrepresentanters upplevelser av det interkulturella mötet. Ett teoretiskt perspektiv på en praktisk utmaning.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT; Karlstads universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Ida Hjalmarsson; [2010]
    Nyckelord :Sweden; China; inter-cultural; communication; public relations; guanxi; hierarchy; face; guanxi; lian; Sverige; Kina; interkultur; kommunikation; PR; guanxi; hierarki; ansikte;

    Sammanfattning : Jag har genom en förberedande fältstudie, litteraturgenomgång och enkätintervjuer undersökt svenska och kinesiska företagsrepresentanters upplevelser av det interkulturella mötet, med utgångspunkt i svenska företag som opererar på den kinesiska marknaden. Det var uppsatsens syfte och jag har utgått ifrån frågeställningen: Hur upplever svenska och kinesiska företagsrepresentanter det interkulturella mötet? Subfrågor till denna är: Vilka kulturella faktorer skapar det kinesiska sättet att kommunicera? Hur upplever svenska företagsrepresentanter det interkulturella mötet med den kinesiska marknaden? Hur upplever kinesiska företagsrepresentanter det interkulturella mötet med svenska företagsrepresentanter? Vilka av studien framkomna faktorer skulle kunna underlätta det interkulturella mötet för svenskars fortsatta affärer i Kina? Det är gjort genom att identifiera skillnader mellan den svenska och kinesiska kulturen för att förklara de bakomliggande faktorerna till att vi uppfattar varandra som vi gör, och genom det belysa ett urval möjligheter och fallgropar som den kinesiska kulturen kan medföra för svenska företag som opererar på den kinesiska marknaden. LÄS MER