Sökning: "Tidsuppfattning i förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Tidsuppfattning i förskolan.
1. Vad är meningen? : Om tid för omsorg och berättelser i den målstyrda förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : I den här vetenskapliga essän undersöker jag det i förskolan bärande begreppet ”mening”, i diskussion med ett antal andra texter. Utgångspunkten är att förstå ”meningen” som den kommit att beskrivas i en poststrukturell och postmodern teorivärld, det vill säga (delvis) språkligt konstruerad och kontextuell. LÄS MER
2. ”Hur länge är inte så länge?” Tidsuppfattning och tidsbegrepp i förskolan. Preschoolers perception of time
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : I en tidigare etnografisk studie uppmärksammade vi ett barns fråga om tid. ”Hur länge är inte så länge?” och utifrån denna fråga skapade vi syftet till denna studie som blev att ta reda på hur små barn förhåller sig till tid och att undersöka hur pedagogerna bemöter barn med olika tidsbegrepp. LÄS MER
3. Hur barn leker matematik : En observationsstudie gjord i förskolan
M1-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med denna studie var att studera på vilka sätt matematik kommer till uttryck i barns lärande lek på förskolan. Vår frågeställning är: på vilka sätt kan matematik komma till uttryck i den lärande leken? Metodvalet till studien var videoobservation då den lärande leken skulle observeras i ett naturligt skeende. LÄS MER
4. "Man får två stycken var" : En studie om barns användande av matematiska begrepp i den fria leken inomhus på förskolan
M1-uppsats, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFMSammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilka matematiska begrepp vi kan uppfatta att fyraåringar använder sig av under den fria leken inomhus på förskolan. Vi har också undersökt vilka leksituationer de befinner sig i när de använder sig av matematiska begrepp. LÄS MER
5. ”Ett år är en gammal jul till en ny jul” : En kvalitativ studie om hur barn, fem och sex år gamla, uppfattar tid.
M1-uppsats, Sektionen för LärarutbildningSammanfattning : Syftet med studien är att se vilken uppfattning barn, fem och sex år gamla, har av begreppet tid inom matematikområdet. Vi vill även undersöka vilka tänkbara orsaker barnens tidsuppfattning kan ha. Arbetet kommer att behandla teorier från Vygotskij och Piaget och ha en teoretisks utgångspunkt i ett kontextuellt perspektiv. LÄS MER