Sökning: "Tiina"
Visar resultat 1 - 5 av 93 uppsatser innehållade ordet Tiina.
1. “Sånt man lär sig underarbetets gång” : En fenomenologisk studie av sjuksköterskans praktiska kunskap i de komplexa omvårdnadssituationerna
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Patienterna blir allt äldre och deras komplexa akuta och kroniska ohälsotillstånd kräver specifik bedömning och vård av omvårdnadspersonalen. Utveckling av sjuksköterskans praktiska yrkeskunskap är en lång process samtidigt som nya sjuksköterskor upplever att klyftan mellan teori- och praktisk kunskap är stor. LÄS MER
2. "Språkbada barnen" : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivning av det språkfrämjande arbetet i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare arbetar språkfrämjande i förskolan. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv. För att få svar på studiens syfte och frågeställningar valde vi att använda oss av en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER
3. Den Queera Eddan : En undersökning av queera läckage i Den poetiska Eddan
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : This essay analyses the songs from Den poetiska Eddan (The Poetic Edda) with a queer perspective through a queer reading. I use Tiina Rosenberg’s concept of queer leakage along with historical contextualization to figure out how to approach an older text through a modern perspective. LÄS MER
4. Musik i omvårdnad : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : .... LÄS MER
5. En förskola för alla : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares erfarenheter kring inkludering av alla barn
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Alla barn i förskolan ska känna sig inkluderade i sin utbildning oavsett olikheter eller behov. När man började prata om inkludering inom utbildningsområdet var den riktad mot de som har särskilda rättigheter, men nu omfattar den alla barn. LÄS MER