Sökning: "Till Bolander"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden Till Bolander.

  1. 1. Ett fritidshem för de äldre barnen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Victoria Taylor; Paulina Hedfors; Andreas Bolander; [2023-10-24]
    Nyckelord :fritidshem; fritid; barnperspektiv; barndomssociologi; aktiviteter; meningsfull fritid.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur barn i årskurs 4 och 5 resonerar kring att sluta delta i fritidshemmets verksamhet samt hur vi kan göra fritidshemmet mer attraktivt för barnen i årskurs 4 och 5. Fritidshemmet ska vara en verksamhet för barn som utgår från barnens intressen och behov. LÄS MER

  2. 2. Effektivitet av nya amblyopibehandlingar utifrån kliniska studier : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medicin och optometri (MEO)

    Författare :Matilda Bolander; Johanna Westin; [2023]
    Nyckelord :Amblyopi; behandling; trender; suppression; stereopsis; binokularitet;

    Sammanfattning : Syfte: I denna litteraturstudie var syftet att undersöka potentiella amblyopibehandlingar samt deras effektivitet utifrån kliniska studier. Metod: Avancerade sökningar gjordes i PubMed mellan 16 och 19 april 2023. LÄS MER

  3. 3. O-prefixet : Nutida användning av negationsprefixet

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Svenska/Nordiska språk

    Författare :Tuulikki Retsler-Bolander; [2023]
    Nyckelord :Negationsaffix; negationsprefigering; antonymer;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka o-prefixet i ett modernt språkbruk. Studien undersöker adjektiv som har etablerade antonymer. Tidigare forskning visar på ett tydligt mönster där främst positiva stammar avleds. Vidare visar tidigare forskning att avledningen tenderar att ge en konträr motsats till stammen. LÄS MER

  4. 4. Hur assisterande teknik kan användas i praktiken, utifrån lärarens perspektiv, för elever i läs- och skrivsvårigheter/dyslexi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lovisa Nordin; Susanne Bolander; [2023]
    Nyckelord :Artefakt; assisterande teknik; dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är undersöka hur assisterande teknik används som stöd/hjälpmedel i årskurs F-6 till elever i läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. Studiens frågeställningar är: Vilken assisterande teknik används som stöd/hjälpmedel till elever i läs- och skrivsvårigheter/dyslexi vid läsning och skrivning?  På vilket sätt gynnas eleverna av assisterande teknik? Hur tillgänglig är den assisterande tekniken på skolorna? Vilka hinder och svårigheter upplever lärarna i arbetet med assisterande teknik? Studien bygger på en kvalitativ forskningsansats med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Triangeldramat om skärmtid i förskolan : En diskursanalys av WHO, Lpfö 18 och enkätsvar.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Elin Dahlin Wictor; Julia Gustafsson Frennert; [2023]
    Nyckelord :Digitalisering; diskurser; förskola; normer; skärmtid;

    Sammanfattning : I denna studie har vi haft som ansats att belysa problem som uppstår när pedagoger i förskolan ställs inför att förhålla sig till WHOs (2019a) dokument samt Lpfö 18 (2018), eftersom dessa två dokument emellanåt motsäger varandra. Syftet med uppsatsen är att genom ett normkritiskt perspektiv och ett diskursteoretiskt angreppssätt undersöka vilka diskurser och ‘sanningar’ som lyfts kring skärmtid hos barn, utifrån tre empiriska delar. LÄS MER