Sökning: "Till Davidson"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden Till Davidson.

  1. 1. What limits the luminosity of red supergiants?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Astrofysik; Lunds universitet/Fysiska institutionen

    Författare :Eric Svensson; [2023]
    Nyckelord :Stellar evolution; Red supergiants; Red giants; Luminosity; Binary stars; Binary star systems; Binary star interactions; Binary stellar evolution; Humphreys-Davidson limit; Upper luminosity limit; BSE; Population synthesis; Simulations; M31; LMC; SMC; Metallicity; Mass transfer; Merging; Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : The observed upper limit of the luminosity of red supergiants, often called the Humphreys-Davidson limit, has recently been shown to be independent of metallicity and to not be explainable by single star evolution – findings that both contradict established ideas of the origins of the limit. It is now known that the vast majority of stars with sufficient mass to possibly evolve into red supergiants above the limit interact with companion stars at some point during their lives. LÄS MER

  2. 2. Tillit till statliga institutioner och riskuppfattningar : En pilotstudie om studenters syn på ett svenskt Natomedlemskap

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Diwan Adib Soran; Edvin Borg; [2023]
    Nyckelord :NATO; risk perceptions; trust in expert systems; the risk society and gender; Nato; riskuppfattningar; tillit till expertsystem; risksamhället och kön;

    Sammanfattning : Sweden is currently facing a paradigm shift in its security policy as it has applied for membership in the military alliance NATO. According to the current government, Swedish NATO membership is the best way to safeguard Sweden in light of Russia's invasion of Ukraine. LÄS MER

  3. 3. Flickor och unga kvinnors sårbarhet relaterat till hederskultur : Det förebyggande arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS); Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Nora Davidson; Asmaa Al-Sabaawi; [2023]
    Nyckelord :Honor-related violence and oppression; culture of honor; girls; young women; preventive; resilience; Hedersrelaterat våld och förtryck; hederskultur; flickor; unga kvinnor; preventiv; resiliense;

    Sammanfattning : Detta examensarbete utgår ifrån uppfattningen att hedersrelaterat våld och förtryck är ett allt vanligare problem som sedan 1990-talet brett ut sig över västvärlden. Med detta i åtanke har examensarbetet med hjälp av vetenskapliga artiklar, myndighetsrapporter och böcker konstruerats fått en inblick i hur flickor och unga kvinnor är de som är allra mest utsatta och sårbara när det handlar om hederskultur. LÄS MER

  4. 4. Sverige genom främmande ögon: En kvalitativ studie om hur tvärkulturell kommunikation kan stärka ett internt platsvarumärke

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Maxilia Davidson; Emelie Rosdahl; [2021]
    Nyckelord :tvärkulturell kommunikation; intern platsvarumärkning; etnocentrism; semiotiska resurser; cross-cultural communication; internal place brand; ethnocentrism; semiotic resources; Social Sciences;

    Sammanfattning : Det har skett stora förändringar i resebeteendet, inte minst under covidpandemin. Det ökade intresset för att resa inom landet förväntas bestå och ett lands varumärke samt identitet spelar en betydande roll för turistnäringen. LÄS MER

  5. 5. Återkoppling i Matematikundervisningen : En studie om återkopplingens olika perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Malin Nordmark; [2021]
    Nyckelord :Feedback; Formative; Math Education; Primary school; Social constructivism; Formativ; Matematikundervisning; Socialkonstruktivism; Årskurserna F-3; Återkoppling;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie genomfördes med syftet att bidra till lärares didaktiska resonemang och planering kring återkoppling inom matematik. Återkoppling inom matematik kan exempelvis vara när en lärare rekommenderar strategier eller förtydligar för eleven vad hen kan och vad nästa mål är (Hattie & Timperley, 2007). LÄS MER