Sökning: "Till Ehlin"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Till Ehlin.

  1. 1. Idealbilden av livet online : En kvalitativ studie om normer och självpresentation på Instagram

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ebba Ehlin; Oskar Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Instagram; social media; norms; self-presentation; networks; social capital;

    Sammanfattning : The digitalization of today’s society has developed rapidly. The internet has become a given and the popularity of social media is ever growing. One of them being Instagram, with a vast userbase who can publish and share images and videos with each other. LÄS MER

  2. 2. Att stå i frontlinjen och sedan återvända till det normala igen : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Catharina Ehlin; Daniella Björn; [2023]
    Nyckelord :Pandemic; Covid-19; operating room nurse; work; experiences; profession; Pandemi; Covid-19; operationssjuksköterska; arbete; upplevelser; profession;

    Sammanfattning : Introduktion: Pandemin Covid-19 utmanade hälso- och sjukvården på flera sätt under åren 2020-2022. Operationssjuksköterskor omplacerades till intensivvårdsavdelningar för att vårda svårt sjuka patienter med Covid-19 och har beskrivit upplevelser såsom ökad stress, oro, förvirring, misstro och osäkerhet men även ökad självsäkerhet och styrka. LÄS MER

  3. 3. Vad, när och hur: Elevers upplevelser av betyg och bedömning i hem- och konsumentkunskap

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Viggo Ehlin; Adi Dzankovic; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund Hem- och konsumentkunskap är den svenska skolans minsta ämne med 118 lektionstimmar. Ämnet har sedan lgr11 en, relativt till undervisningstimmarna, stor mängd centralt innehåll och åtta kunskapskrav som ska hinnas med att introducera, inövas och summativt bedömas. LÄS MER

  4. 4. Hur drama kan bli en pedagogisk möjlighet : En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar om drama i förskolans undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elin Persson; Ehlin Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Drama; undervisning; lek; fenomenografi; uppfattningar; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studie var att ta reda på förskollärares uppfattningar om drama i förskolans undervisning med hjälp av tre frågeställningar som lyder Vad är förskollärares uppfattningar om när drama används i undervisningen? Vad uppfattar förskollärare är syftet med att använda drama i undervisning? samt Vad uppfattar förskollärare som kritiska aspekter i undervisningen där drama kan skapa förutsättningar för barns lärande? En fenomenografisk ansats valdes genom hela studien då den innefattar hur olika människor har olika uppfattningar om samma fenomen, men även variationen av uppfattningar som finns runt ett specifikt fenomen. Resultatet av analysen är uppdelat i tre kategorier, den första kategorin är När drama kommer till uttryck i undervisningen, andra kategorin är Avsikten med drama i undervisningen och det tredje kapitlet är Dramats möjlighet i lärandet. LÄS MER

  5. 5. Patientens erfarenheter av omvårdnad på en akutmottagning : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Omvårdnad

    Författare :Catharina Ehlin; Emma Österling; [2020]
    Nyckelord :A literature review; emergency department; experience; nursing; patient; Akutmottagning; erfarenheter; litteraturöversikt; omvårdnad; patient;

    Sammanfattning : Bakgrund: Till en akutmottagning kommer patienter med olika sjukdomstillstånd där det ställer höga krav på att sjuksköterskan gör en korrekt bedömning och omhändertagande och samtidigt levererar en god omvårdnad. Dessa korta och intensiva möten kan innebära att sjuksköterskan tvingas prioritera de medicinska behoven. LÄS MER