Sökning: "Till Ljungkvist"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden Till Ljungkvist.

  1. 1. Vilka effekter har utomhusundervisning i naturvetenskap på elevers lärande? : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Ljungkvist; Lova Lorentzon; [2024]
    Nyckelord :Utomhusundervisning; naturvetenskap; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att analysera, sammanställa och redogöra för forskning kring utomhuspedagogik i naturvetenskap. Detta undersöks genom att ta reda på vad forskning inom utomhuspedagogik i naturvetenskap kännetecknar i årskurserna 1-6. Vidare undersöks även om sådan undervisning bidrar positivt till elevernas lärande. LÄS MER

  2. 2. Hållbarhetsredovisning utifrån ett internt företagsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Emma Emilsson; Anna Ljungkvist; [2023]
    Nyckelord :Sustainability reporting; internal sustainability work; structures and people; structuring theory; human agency; CSRD-directive; Hållbarhetsredovisning; internt hållbarhetsarbete; strukturer och människor; struktureringsteori; human agency; CSRD-direktiv;

    Sammanfattning : Bakgrund: Samhällets medvetenhet om klimathot har ökat det senaste decenniet, vilket medfört att fler företag både vill och måste redogöra för sitt ansvar, i och med nya lagkrav och direktiv om hållbarhetsrapporten. Hållbarhetsredovisningen kan ses som ett internt verktyg som hjälper företag att samla in, analysera och kommunicera hållbarhetsinformation. LÄS MER

  3. 3. En enkätstudie om hur det nedärvda och förvärvade utbildningskapitalet påverkar gymnasieungdomars framtida utbildningsstrategier på Norrbottens landsbygd

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Helena Ljungkvist; [2023]
    Nyckelord :Utbildningssociologi; Högre utbildning; Direktövergång; Enkätstudie; Utbildningsstrategier; Utbildningskapital; Norrbotten; Landsbygd; Pajala; Arvidsjaur; Ungdomar; Glesbygd;

    Sammanfattning : Denna studie har som fokus och syfte att undersöka på vilket sätt det nedärvda och förvärvade utbildningskapital påverkar gymnasieungdomars framtida utbildningsstrategier i landsbygdskommuner i Norrbotten. Studien har även som syfte att undersöka hur platsen där gymnasieungdomarna bor påverkar det nedärvda och förvärvade utbildningskapitalet och om platsen är en av förklaringarna på att många gymnasieungdomar söker sig bort från landsbygdskommuner i Norrbotten och vidare till högre utbildning på större orter. LÄS MER

  4. 4. Introduktionsprogram - en möjlighet till förändring? : Elevers upplevelser, erfarenheter och behov av studie- och yrkesvägledning inom individuellt alternativ

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Gabriella Ljungkvist; [2022]
    Nyckelord :studie- och yrkesvägledning; introduktionsprogram; individuellt alternativ; obehörig; motivation; valkompetens;

    Sammanfattning : Alla elever i grundskolan når inte behörighet att påbörja studier inom de nationella gymnasieprogrammen utan går vidare till introduktionsprogrammen. Obehöriga elever inom introduktionsprogrammen är den målgrupp som verkligen behöver studie- och yrkesvägledning eftersom de ofta har stora stödbehov. LÄS MER

  5. 5. Varumärkeskommunikation via logotyper : en studie om designelementens påverkan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Emilia Berglund; Alexandra Wikström; Mikaela Ljungkvist; [2022]
    Nyckelord :Brand communication; Logotype; Design element; Color; Symmetry; Shape; Font; Brand positioning; Varumärkeskommunikation; Logotyp; Designelement; Färg; Symmetri; Form; Typografi; Varumärkespositionering;

    Sammanfattning : Den ökade globaliseringen och digitaliseringen har resulterat i en hård konkurrens på marknaden. För att ett företag ska lyckas driva igenom sitt budskap till potentiella kunder krävs det att företagets budskap är kort, koncist och slagkraftig. LÄS MER