Sökning: "Till Näsström"
Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade orden Till Näsström.
1. "Mina beslut måste göra skillnad för barnen" : Livsberättelser om skolchefers yrkesresor och yrkesidentiteter
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologiSammanfattning : Rollen som skolchef i Sverige idag innebär ett ansvar för att alla styrdokument förutbildningen följs. Det finns dock inga lagstadgade erfarenhetskrav för skolchefer.Huvudmannen för utbildningsorganisationen bestämmer vilka erfarenheter och kunskapersom skolchefen behöver. LÄS MER
2. Porslinets möjligheter & gränser : En studie om hur nya bearbetningstekniker för gjutet porslin kan lyfta den emotionella kopplingen mellan användare och produkt för ett mer hållbart synsätt på produkter.
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Projektet har sin kärna i emotionell design och utforskar hur nya bearbetningsmetoder för gjutet porslin kan leda till ett mer hållbart synsätt på produkter. Förstudien tar avstamp i ett teoretiskt ramverk som behandlar hållbar utveckling, design och materialitet. LÄS MER
3. I vilken utsträckning påverkar psykisk ohälsa föräldraskapet? : Om förvaltningsrättens bedömningar av föräldraförmågan vid psykisk ohälsa i LVU-domslut.
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : I uppsatsen studeras vilka brister i föräldraförmåga som förvaltningsrätten bedömer finnas nären eller båda föräldrar lider av psykisk ohälsa. Detta har gjorts genom att granskaLVU-domslut. LÄS MER
4. How AI images and human-created digital art are evaluated and affected by attribution knowledge
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Artificial intelligence (AI) has spread into different sectors and is seeing fast developments in the field of text-to-image generation. Its rapid evolution and increased usage raise a myriad of questions. LÄS MER
5. TAKK det språkande verktyget : En enkätstudie av pedagogers användning av TAKK med fokus på flerspråkighet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Studiens syfte är att få kunskap om bruket av TAKK (Tecken som Alternativ och kompletterande kommunikation) i relation till flerspråkiga. Studien fördjupar sig först i vad flerspråkighet innebär, TAKK och TAKK i förskolan. Teoretiska perspektiv som speglar i arbetet är transspråkande och metodologiska teorin positivism. LÄS MER