Sökning: "Till Tholin"
Visar resultat 11 - 15 av 24 uppsatser innehållade orden Till Tholin.
11. Är frekvensen av bruxism högre hos individer med vaginism?
Master-uppsats, Malmö högskola/Odontologiska fakulteten (OD)Sammanfattning : Syfte: Det saknas kunskap om samband mellan vaginism och bruxism. Syftet med studien var att studera förekomst av orala parafunktioner och bruxism hos kvinnor med vaginism i jämförelse med kvinnor utan vaginism. Studien syftar även till att undersöka eventuella skillnader kring smärta, stress och somatiska besvär mellan grupperna. LÄS MER
12. Patienters upplevelse av sjuksköterskors bemötande på en akutmottagning : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/OmvårdnadSammanfattning : Bakgrund: För många patienter blir besök på en akutmottagning den första kontakten med hälso- och sjukvården. Bemötandet från sjuksköterskor på akutmottagningen behöver därför bli lyckat för att patienten ska kunna känna sig sedd och omhändertagen. LÄS MER
13. Trycksårsincidens efter långvarig kirurgi
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : Trycksår är ett förekommande problem inom den kirurgiska omvårdnaden som leder till ökade vård- och samhällskostnader samt ett ökat lidande för patienten. Det är av stor vikt att vårdpersonalen arbetar förebyggande för att motverka uppkomsten av trycksår samt att i god tid upptäcka om ett trycksår har uppstått. LÄS MER
14. Ordning och reda i förskolan : Förskollärares förväntningar på hur verksamheten ska organiseras
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka förskolan som institution och hur förskollärare beskriver ordning i förskolans verksamhet. Metoden som användes var kvalitativa intervjuer där sex förskollärare deltog från olika förskolor i Småland. LÄS MER
15. "... utgå inte från att dom är på ett visst sätt. Fråga dom rakt ut vad som funkar för dom." : En studie om lärares pedagogiska strategier för elever med ADHD
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilka pedagogiska strategier lärare arbetar med när det kommer till elever med ADHD. Studien grundar sig i en kvalitativ metod i form av intervjuer, där sju högstadielärare intervjuades. Alla intervjuer spelades in, för att sedan transkriberas och analyseras. LÄS MER