Sökning: "Tillgängligt material förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 68 uppsatser innehållade orden Tillgängligt material förskolan.

  1. 1. Förskollärarens syn på lärmiljöns betydelse för barns samspel i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Parfält Kucera; Sara Andersson; [2023]
    Nyckelord :förskola; lärmiljö; samspel; fria leken; lekmaterial;

    Sammanfattning : Inledning Vi har under vår verksamhetsförlagda utbildning observerat brister i flertalet lärmiljöer. Vi har noterat en avsaknad av inbjudande lärmiljöer där verksamheten har brustit när det kommer till att skapa en naturlig interaktion mellan lärmiljö och barns samspel. LÄS MER

  2. 2. "Vad var det du sa, kunskapsbärare?" : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattning om den fysiska miljöns betydelse för barns lärande och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Stina Eriksson; Ellen Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Fysisk miljö; förskollärare; handlingserbjudanden; lärande; utveckling; material.;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att utveckla kunskaper om hur förskolans fysiska miljö kan utformas för att främja barns lärande och utveckling. Detta har undersökts utifrån kvalitativa intervjuer med åtta förskollärare, där det insamlade materialet har analyserats utifrån en tematisk analys. LÄS MER

  3. 3. LÄRMILJÖNS BETYDELSE FÖR BARNS LEK I FÖRSKOLAN : En kvalitativ studie om förskollärares syn på hur lärmiljön främjar eller hindrar lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Andersson; Emma Östman; [2023]
    Nyckelord :Förskola; fysisk lärmiljö; inomhusmiljö; lek; material;

    Sammanfattning : Förskolan är en plats där många barn växer upp, lär och utvecklas. Därför är medvetenhet om förskolans lärmiljö och dess betydelse viktig, vilket även framhålls i forskning. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares beskrivningar av barns multimodala språkande i förskolan : En kvalitativ studie med utgångspunkt i dyadiska intervjuer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johansson Sofia; Valtersson Malin; [2023]
    Nyckelord :förskollärare; multimodal; språkande; undervisning; dyadisk intervju;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares beskrivningar av barnens möjlighet till att multimodalt språka i förskolan. Studiens frågeställningar som besvarats är: Hur beskriver de intervjuade förskollärarna att de möjliggör multimodalt språkande för barn i förskolan? och Hur beskriver de intervjuade förskollärarna att barnen erbjuds material att multimodalt språka med i förskolan?. LÄS MER

  5. 5. Tillgängligt är inte alltid nåbart : En kvalitativ studie om det pedagogiska materialets urval, placering och användning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anicka Yeh Hansen; Matilda Melin; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; didaktiska övervägande; pedagogiskt material; möjligheter; begränsningar; kompetenta barnet; lek och samspel; kreativitet; självständighet.;

    Sammanfattning : Förskollärare har ett undervisningsuppdrag, det innefattar att även göra didaktiska övervägande gällande det pedagogiska materialet. Tidigare forskning kring förskollärares didaktiska val i relation till undervisningsmaterialets urval, placering och användning är begränsad. LÄS MER