Sökning: "Timme Persson"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Timme Persson.
1. Smärta vid primär dysmenorré i förhållande till fysisk aktivitetsnivå - en enkätstudie
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabiliteringSammanfattning : BAKGRUND. Primär dysmenorré, även kallat menstruationssmärtor, är ett vanligt tillstånd som ca 60–90% av menstruerande kvinnor besväras av. Det visar sig ofta som en krampande känsla i magen. Ryggsmärtor, huvudvärk och fatigue är också vanliga besvär. LÄS MER
2. Yeast in forage crops and silage aerobic stability at 15 Swedish dairy farms
Master-uppsats, SLU/Dept. of Animal Nutrition and ManagementSammanfattning : This study investigates the role of yeast in green crop and its impact on the aerobic stability of silage. Fresh crop was collected from 15 farms in southern and middle parts of Sweden during the summer 2014; samples from the primary harvest was collected from eight farms and samples from the first regrowth harvest was collected from seven farms. LÄS MER
3. Heme degradation pathway controls inflammation in model of mouse prostatitis
Master-uppsats, Lunds universitet/Examensarbeten i molekylärbiologiSammanfattning : Acute or chronic inflammation in the prostate is implicated in pathogenesis of benign prostate hyperplasia (BPH) as well as development of prostatic intraepithelial neoplasia (PIN) and prostate cancer (PCa). Chronic prostatitis (inflammation in the prostate) is associated with high morbidity and negatively impacts life quality. LÄS MER
4. Inverkan av konserveringsmedel för spannmål på ensilering av hösilage
Master-uppsats, SLU/Dept. of Animal Nutrition and ManagementSammanfattning : En allt större del av Sveriges hästar utfodras i dag med inplastat vallfoder. Inplastat vallfoder som ges till hästar har ofta relativt hög torrsubstanshalt och benämns vanligen hösilage. LÄS MER
5. Litteraturens påverkan på ordförståelse
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Flera gymnasieskolor i Malmö inleder studierna för elever i åk 1 med ett gemensamt läsprojekt, där elever läser självvalda skönlitterära böcker under åtminstone en timme per dag under lektionstid i ungefär tre veckor.Syftet med mitt arbete var att undersöka om intensivläsning av skönlitteratur har någon positiv påverkan på elevernas ordkunskap samt vilka skillnader i resultat finns det mellan andraspråkselever som få modersmålsundervisning och de elever som inte får det. LÄS MER