Sökning: "Timplaner"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet Timplaner.

  1. 1. "Från förvirrad till jätteförvirrad" : En studie med exempel på vad som kan hjälpa elever med diagnosen dyslexi att nå målen i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ann-Christine Åsbacka Nääf; [2021]
    Nyckelord :extra anpassningar; dyslexi; fokusgruppsamtal; god undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att få ta del av och få förståelse för hur fyra elever med diagnosen dyslexi i årskurs åtta och nio, deras vårdnadshavare, svensklärare, svenska som andraspråkslärare, speciallärare och specialpedagog uttrycker sin uppfattning om vad som behövs för att eleverna ska nå målen i svenskämnet. Specialpedagogiska perspektiv användes som teoretisk ram i studien. LÄS MER

  2. 2. Grundsärskola i förändring : Intervjustudie rörande regeringens förändringsarbete för att höja kvaliteten i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Signe Wallinder; Katarina Åhl; [2021]
    Nyckelord :Grundsärskola; grundskola; förändring; inkludering; kunskapsutveckling; samverkan; förutsättningar och behov.;

    Sammanfattning : I regeringens förslag till förändringar (SOU 2021:11) för att höja kvaliteten i särskolan presenteras hur grundsärskolan och grundskolan ska komma att bli allt mer likvärdiga varandra. Med bland annat justerade timplaner, mer lika kursplaner och tydligare riktlinjer för samverkan mellan lärare i de olika skolformerna ska grundsärskolan stärkas och olikheterna mellan skolformerna ska minskas. LÄS MER

  3. 3. Tid att passa, tid att anpassas : Om timplanens roll i likvärdighet och skolans åtgärder vid skolbyte

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Yiu Tong Wong; [2018]
    Nyckelord :Time schedule; equity; school switching; knowledge continuity; frame factor theory; practical reason; Timplaner; likvärdighet; skolbyte; kunskapskontinuitet; ramfaktorteori; händelselogik;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker begreppet likvärdighet genom att analysera hur elevernas bristande kunskapskontinuitet vid skolbyte upplevs och hanteras av rektorer och lärare, samt deras uppfattningar om den nya stadieindelade timplanens påverkan i måluppfyllelse och likvärdighet. Studien baseras på en semikvantitativ webbenkätundersökning med 145 rektorer och lärare i grundskolor i hela landet. LÄS MER

  4. 4. Tidsfördelning till och mellan SO-ämnena - Hur tid fördelas till SO-ämnena i årskurs 7- 9 och på vilka grunder?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Marie Norman; Karin Törnqvist; [2014]
    Nyckelord :Schema; SO-ämnen; Tid; Tidsfördelning; Timplan;

    Sammanfattning : Den nationella timplanen reglerar hur mycket undervisningstid som skall ägnas åt de fyra ämnena historia,religion, samhällskunskap och geografi under hela grundskolan. Varje huvudman ansvarar för att fördela tidenmellan ämnena och över årskurserna. LÄS MER

  5. 5. Hur möter skolan elever med ASD?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Marc Wille; [2013]
    Nyckelord :autism; grundskolan; rumslig- social- och pedagogisk inkludering;

    Sammanfattning : Följande studie undersöker hur grundskolan bemöter elever med diagnosen Autism Spectrum Disorder (ASD). Här visas det vilka möjligheter det kan finnas för barnet med autism att bli rumsligt inkluderade i skolans verksamhet. Perspektivet är utifrån sju pedagogers erfarenheter och synsätt på inkluderingen av elever med autism. LÄS MER