Sökning: "Tinder"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade ordet Tinder.

  1. 1. How do you succeed on Tinder? An exploratory study about young women’s self-presentation and strategies online

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/IHH, Företagsekonomi; Jönköping University/IHH, Företagsekonomi

    Författare :Alice Jörgensen Pesch; Cilla Palmroos; [2020]
    Nyckelord :Self-presentation online; Tinder; online dating; true self;

    Sammanfattning : Background: As the expanding digital tools of communications provide new ways for people to interact online, new ways of initiating relationships have emerged from this technological development. From traditional online dating sites to today’s proximity dating applications that enable users to easily interact with other users nearby with the help of geolocation technology. LÄS MER

  2. 2. Vem är jag på Tinder? -En kvalitativ studie om svenska ungdomars uppfattningar om självrepresentation på dejtingsajten Tinder ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap; Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ida Olofsson; Julia Stefansdottir; [2020]
    Nyckelord :Gender; online-dating; poststructural feminism; profile; self-representation; social; Genus; online-dejting; poststrukturalistisk feminism; profil; självrepresentation;

    Sammanfattning : Dejtingmarknaden för ungdomar idag kan ske likaväl genom ett fysiskt möte ute på krogen som genom en spontan “gillning” via en app. Vi människor utvecklar metoder för att presentera oss på det mest attraktiva sättet för potentiella partners oavsett om det handlar om att redigera en bild eller stå framför spegeln i timmar. LÄS MER

  3. 3. Har kärlekens villkor förändrats? – en kvalitativ studie om unga kvinnor i tinderlandskapet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Julia Lindén; Molly Svensson; [2020]
    Nyckelord :romantisk tinderdejting; Tinder; relationsskapande; digital dejting; The app generation; flytande kärlek; kärlekssmärta; romantiska avvisanden; modernitet; romantic tinder-dating; digital dating; relationship building; liquid love; heartbreak; romantic rejections; modernity; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka unga kvinnors upplevelser av att genom dejtingappen Tinder försöka inleda kärleksrelationer. Urvalet bestod av åtta kvinnor i åldrarna 23–27 år, vilka alla hade använt Tinder i syfte att dejta romantiskt. Datainsamling skedde genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. "Svepa, svepa, svepa" -En kvalitativ studie om användare av dejtingappen Tinder och deras upplevelse av användandet

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap; Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Martin Sjöberg; Linnea Sjölund; [2020]
    Nyckelord :Tinder; online dating; personal needs; satisfaction; self-presentation;

    Sammanfattning : The technological development has increased in pace during the recent decades and has as a result in many ways changed society fundamentally, including the way we date. Above all, it is the app Tinder that has increased explosively in recent years and has a continued increase in active members. LÄS MER

  5. 5. Män och kvinnor på Tinder En jämförande undersökning av hur en framställer sig, i ord och med emojier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Agnes Hillert; [2019-09-19]
    Nyckelord :Tinder; emoji; chatt; sociolingvistik; genusanalys;

    Sammanfattning : Detta är en sociolingvistisk undersökning med en kvantitativ analys av tematiken i profiltexter på Tinder. Syftet är att studera hur män respektive kvinnor framställer sig i sina profiltexter, i ord och med emojier. Det finns två forskningsfrågor: 1. Vilka teman tar män respektive kvinnor upp i ord? 2. LÄS MER