Sökning: "Tiotalsövergångar"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Tiotalsövergångar.

  1. 1. Vad testas egentligen i matematikuppgifter? : hur uppgifters kompetenskrav inom addition med tiotalsövergångar i årskurs 1-3 yttrar sig vid elevlösningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Jennifer Hernborg; [2017]
    Nyckelord :Elevlösningar; Kompetenskrav; Matematikuppgifter; Matematiska kompetenser; Tiotalsövergångar;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka matematiska kompetenser och uppgifters kompetenskrav. Genom observationer och intervjuer med sex elever i årskurs 1-2 har det undersökts hur matematiska kompetenser yttrar sig när elever löser uppgifter. Uppgifterna behandlar addition med tiotalsövergångar. LÄS MER

  2. 2. Yngre grundskoleelevers taluppfattning inom grundläggande aritmetik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Kersti Simm; [2015]
    Nyckelord :didaktisk ämnesteori; kartläggning; matematiksvårigheter; årskurs 1-6;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med detta examensarbete är att undersöka yngre elevers taluppfattning igrundläggande aritmetik inom addition och subtraktion i lägre talområde. Detta för att en godtaluppfattning är en grundläggande färdighet för det fortsatta matematikarbetet i skolan. LÄS MER

  3. 3. Delar och helheter : Del-helhetsrelationers inverkan på yngre elevers matematiklärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Beatrice Fenelius; Cecilia Rydberg; [2015]
    Nyckelord :aritmetik; del-helhet; del-helhetsrelationer; talkamrater; addition; subtraktion;

    Sammanfattning : Ämnesområdet som detta examensarbete utgår ifrån är aritmetikundervisning. Syftet är att undersöka hur förståelse för tals del-helhetsrelationer inverkar på elevers lärande av sambandet mellan addition och subtraktion. Syftet är även att undersöka hur förståelse för tals del-helhetsrelationer påverkar lärandet av talkamrater. LÄS MER

  4. 4. Kan laborativt material bidra till förståelse för tiotalsövergångar vid additionsalgoritmer? : En studie utförd på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Marie Jansson; [2014]
    Nyckelord :additionsalgoritm; tiotalsövergång; laborativt material; undervisning; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka om och i så fall vilka laborativa material som används i samband med additionsalgoritmer med tiotalsövergång. Studien undersöker vidare de laborativa materialens betydelse för elevernas förståelse vid introduktionen av algoritmerna. LÄS MER

  5. 5. Utveckling av taluppfattning i årskurs 1-2 : en läromedelsanalys

    M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Carin Englund; Sabina Alisic; [2014]
    Nyckelord :Taluppfattning; number sence; ten base system; positionssystemet; läromedel; läromedelsanalys; tiotalsövergångar; kognitiva processer.;

    Sammanfattning : Taluppfattning är grundläggande för all matematisk utveckling. I denna rapport har vi valt att analysera två olika läromedel i matematik för årskurs 1 och 2. Syftet med rapporten var att undersöka hur taluppfattning hanteras i de båda läromedlen samt vilka kognitiva nivåer (grundat på Blooms taxonomi) som stimuleras. LÄS MER