Sökning: "Tjänarinnans berättelse"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Tjänarinnans berättelse.

  1. 1. ”av var och en efter hennes förmåga; åt var och en efter hans behov” : En litteratursociologisk och ekokritisk analys av Kazuo Ishiguros Never Let Me Go och Margaret Atwoods Tjänarinnans berättelse.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hanna Envall; [2023]
    Nyckelord :Didaktisk potential; dystopi; skönlitteratur; förtryck; samhällskritik;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks två dystopiska romaners samhällskritiska funktion och didaktiska potential för gymnasieklassrummet. Materialet som analyseras är Margaret Atwoods Tjänarinnans berättelse (2017) (originaltitel The Handmaid’s Tale 1985) och Kazuo Ishiguros Never Let Me Go (2005) (originaltitel Never Let Me Go 2005). LÄS MER

  2. 2. Dystopi, miljö och feminism : En litteraturdidaktisk undersökning om hur Margaret Atwoods Tjänarinnans berättelse kan användas i svenskundervisningen i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Amanda Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Atwood; ekofeminism; gymnasieskolan; litteraturdidaktik; svenska; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka den didaktiska potentialen i Margaret Atwoods Tjänarinnans berättelse och hur den kan användas i svenskundervisningen i gymnasieskolan för att utbilda elever i den svenska skolans etiska principer. Dessa etiska principer innefattar bland annat respekt för miljön, alla människors lika värde och jämställdhet. LÄS MER

  3. 3. Adaptation and Original in the EFL-classroom : An Analysis of Different Versions of The Handmaid's Tale

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/HLK, Ämnesforskning

    Författare :Carmen Toubia; [2020]
    Nyckelord :The Handmaid s Tale; Tjänarinnans berättelse; EFL-Classroom; Engelska klassrummet; Engelska; Didaktik; Analys; Orginal; Adaptation; Feminist; teori; Theory;

    Sammanfattning : This qualitative study aims to examine the differences between Margaret Atwood’s novel and Bruce Miller’s adapted version of The Handmaid’s Tale by the application of adaptation, as well as, feminist theory. An additional aim is to investigate the didactic potential of using both the original version and the TV series adaptation in the EFL-classroom, this in relation to the Curriculum for English at upper secondary level. LÄS MER

  4. 4. Offred är (inte!) mitt namn : könsmaktsordningar och könsnormer i Margaret Atwoods Tjänarinnans berättelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Magdalena Granell; Alexandra Åkesson; [2019]
    Nyckelord :Litteraturstudier; patriarkat; kvonnor;

    Sammanfattning : Bakgrund: Margaret Atwoods Tjänarinnans berättelse från 1985 är en dystopi där USA har förvandlats till den teokratiska totalitära staten Gilead som utmärker sig genom sin patriarkala struktur där Kvinnan är underordnad Mannen. Denna världssyn lutar sig på makthavarnas tolkning av Bibeln som menar att Kvinnan skapades för att tjäna Mannen och att vara foglig. LÄS MER

  5. 5. Tjänarinnornas berättelser : En studie om intertextualitet i Margaret Atwoods Tjänarinnans berättelse

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Gamla testamentets exegetik

    Författare :Jennifer Ögren; [2019]
    Nyckelord :The Handmaid s Tale; cultural criticism; intertextuality; Tjänarinnans berättelse; intertextualitet; dialogicitet; kulturorienterad bibelvetenskap;

    Sammanfattning : Margaret Atwoods dystopiska roman Tjänarinnans berättelse (The Handmaid’s Tale) från år 1985 fick åter uppmärksamhet år 2017 när teveseriens första säsong, baserad på romanen, hade premiär. I berättelsen skildras tjänarinnan Offreds liv i republiken Gilead, före detta USA, där infertilitet är ett av de stora problemen. LÄS MER