Sökning: "Tjänstefiering"

Visar resultat 16 - 20 av 78 uppsatser innehållade ordet Tjänstefiering.

  1. 16. Improving Product - Service Development Processes in Traditional Manufacturing Firms : A Case Study of a Swedish Manufacturing Firm

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Pochara HC Pao; [2022]
    Nyckelord :Product Service Systems PSS ; Integrated Product Service Offering IPSO ; Product Development; Service Development; Servitization; Service Manufacturing Paradox; Product Service Systems PSS ; Integrated Product Service Offering IPSO ; Produktutveckling; Tjänsteutveckling; Tjänstefiering; Service Manufacturing Paradox;

    Sammanfattning : Manufacturing companies have begun developing Product Service Systems to provide customers with enhanced product-service offerings. Transitioning to a service-oriented development process allows companies to restructure risks, responsibilities, and costs normally associated with owning products. LÄS MER

  2. 17. Geografisk expansion av startup företag med en digital produktplattform - En fallstudie på ett svenskt företag inom hantverkarbranschen

    Master-uppsats, Lunds universitet/Produktionsekonomi

    Författare :Märta Kistner; Magdalena Karlsson Nycander; [2022]
    Nyckelord :Digital produktplattform; digitalisering; geografisk expansion; startup företag; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Dagens utveckling inom digitalisering, tjänstefiering och globalisering erbjuder nya möjligheter för startup företag med digitala produktplattformar att tillämpa geografisk expansion. Examensarbetet applicerar teoretiska ramverk och modeller för att utreda en internationell marknadsutveckling av ett svenskt fallföretag som erbjuder digitala tjänster till hantverkarbranschen. LÄS MER

  3. 18. Energibolags arbete med digitalisering för en marknadsstyrd energiförsörjning

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Glemne Viktor; Al-Khuzaie Josef; [2022]
    Nyckelord :Energy industry; Energy utility companies; Digital transformation; Digital services; Service-dominant logic; Service logic; Servitization; Value proposition; Decentralization; Democratization; energibranschen; energibolag; digital transformation; digitala tjänster; tjänstedominant logik; tjänstelogik; tjänstefiering; värdeerbjudande; decentralisering; demokratisering;

    Sammanfattning : Den digitala transformationen som genomsyrar många delar i samhället idag har inte bearbetatsi energibranschen i samma grad. Energibranschen står inför stora förändringar med mål av attvara fossilfria fram till 2040. LÄS MER

  4. 19. Blockchain-enabled servitization : How blockchain could generate business value for mobility providers

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Adam Wengrud; Johan Waara; [2022]
    Nyckelord :Blockchain; Digitalization; Servitization; Mobility; Value-creating mechanisms;

    Sammanfattning : Purpose – The purpose of this study is to develop a conceptual understanding of how blockchain could serve as an enabler for servitization in the automotive industry. In doing so, we are studying what value-creating mechanisms that are associated with blockchain and how mobility providers could apply these to drive business value, while also considering prerequisites in the ecosystem. LÄS MER

  5. 20. Predictive Maintenance as a Tool for Servitization : The case of a value-added reseller in the construction equipment industry

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Max Kihlborg; Adam Lilja; [2022]
    Nyckelord :Servitization; Productivity-as-a-Service; Predictive maintenance; Industrial maintenance; Machine learning; Value-added reseller; Construction equipment industry; Tjänstefiering; Prediktivt underhåll; Industriellt underhåll; Maskininlärning; Värdeskapande återförsäljare; Anläggningmaskinsbranschen;

    Sammanfattning : The construction equipment industry has been slow to increase its level of servitization, compared to other related sectors such as the car and flight industries. The fundamental problem is the endless variants of machines and business settings that their customers operate in. LÄS MER