Sökning: "Tjänsteorganisation"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet Tjänsteorganisation.
1. Standardiserat arbetssätts påverkan på en tjänsteorganisation : en fallstudie på IKEA of Sweden
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för maskinteknik (MT)Sammanfattning : Studien omfattar en undersökning kring kvalité inom en tjänsteorganisation där standardiserat arbetssätt analyseras. I nuläget saknas omfattande dokumenterade rutiner och arbetssätt. Syftet med studien är att undersöka om standardiserat arbetssätt påverkar en tjänsteorganisation och i så fall vilka faktorerna är. LÄS MER
2. Tjänsteorienterat ledarskap
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Offentlig sektor har varit föremål för en rad olika förändringar de senaste decennierna. Intågandet av New Public Management ämnade medföra kostnadseffektiv användning av ekonomiska resurser och ökat kundfokus. Med detta följde ett rationellt ledarskap där styrning och mätbara mål förespråkades. LÄS MER
3. Är diversifiering ett översättningsproblem? : Hur lean översätts till en tjänstorganisations olika kontexter
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Bakgrund: Managementkoncept, som till exempel lean, behöver anpassas för att passa en viss organisations unika förutsättningar. Översättningsteori är ett medel för anpassning av managementkoncept mellan olika kontexter men i forskningen är det främst översättning till en kontext som har undersökts. LÄS MER
4. Prestationsmätningssystem – och strategisk implementering i en professionell tjänsteorganisation
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för industriell ekonomiSammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att beskriva hur professionella tjänsteorganisationer mäter och följer upp prestationer i verksamheten samt vilken funktion som prestationsmätnings-systemet har för implementering och uppföljning av organisationens strategier och mål. Metod: Metodvalet är en kvalitativ studie byggt på undersökningens syfte att bättre förstå hur studieobjektet i detta fall en kunskapsintensiv organisation mäter och följer upp prestationer för att nå sina strategiska mål. LÄS MER
5. Tjänsteproduktivitet : Hur kan produktivitet mätas i en tjänsteorganisation?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Handelshögskolan vid Umeå universitet (USBE)Sammanfattning : Problemformulering Det vi med denna uppsats vill undersöka är hur en tjänsteorganisations produktivitet kan mätas. Därför lyder vår problemformulering enligt följande: Hur kan produktivitet mätas i en tjänsteorganisation? Produktiviteten i en tjänsteorganisation påverkas av ett antal faktorer, till exempel personalen, kommunikation, ledarskap och de IT-system personalen arbetar i. LÄS MER