Sökning: "Tjänstesektor"
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade ordet Tjänstesektor.
1. Att lyckas med en förändringsprocess i en organisation : En studie om förändringsmotstånd
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att analysera vilket bemötande arbetstagare inom privat tjänstesektor i Sverige önskar av arbetsledningen inför en kommande organisationsförändring. Följande forskningsfrågor bevaras: Vilka psykologiska bakomliggande faktorer indikerar motstånd mot förändring bland arbetstagare inom privat tjänstesektor i Sverige Vad anser dessa arbetstagare vara ett bra bemötande av företagsledningen inför en kommande organisationsförändring Metod: Denna studie har en kvantitativ ansats genom en enkätundersökning där resultatet av undersökningen analyserats med hjälp av explorativ faktoranalys. LÄS MER
2. Bra chefer = Motiverade medarbetare : En kvalitativ studie om ledarskapets roll för motivation inom tjänstesektorn
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur chefer inom tjänsteföretag kan anpassa sitt ledarskap utifrån både medarbetare och chefers uppfattningar om motivation och ledarskap, för att i sin tur öka motivationen hos medarbetarna. Undersökningen utgår från ett flertal teorier inom ledarskap och motivation för inhämtandet av det empiriska materialet. LÄS MER
3. Inhyrd personals upplevelser om organisationstillhörighet : - En intervjustudie
Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/ArbetshälsovetenskapSammanfattning : Problemformulering: Bemanningsbranschen har på senaste år expanderat på arbetsmarknaden. Konsultanställningar kan emellertid orsaka nedsatt välbefinnande hos individerna, då de inte ser långsiktigt på sin anställning. LÄS MER
4. System för CRM: Valet mellan integrerade och separata lösningar. En utforskande fallstudie av motivationer vid systembyte
Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologiSammanfattning : Till följd av en allt mer expanderande tjänstesektor har större vikt lagts i att bibehålla och fodra för kundhantering och långvariga kundrelationer. För detta har idag många organisationer utvecklat strategier för customer relationship management (CRM). LÄS MER
5. Framtiden som aldrig kom : En analys av 1960-talets generalplanering i Viskafors
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Viskafors är en tätort söder om Borås som länge har varit ekonomiskt dominerat av textilindustrin, men under 1970-talet drabbades orten hårt av den ekonomiska strukturomvandlingen från industri till tjänstesektor. Uppsatsen undersöker och analyserar framtidsvisioner och planering i Viskafors genom en innehållsanalys av Viskafors generalplan från 1967. LÄS MER