Sökning: "Tjänstesektor"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade ordet Tjänstesektor.

  1. 1. Att lyckas med en förändringsprocess i en organisation : En studie om förändringsmotstånd

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Hanna Rahm Andersson; Nathalie Ström Henriques; [2023]
    Nyckelord :resistance to change; organizational change; attitudes and reactions to change; employees; personality; förändringsmotstånd; organisationsförändring; attityder och reaktioner vid förändring; arbetstagare; personlighet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att analysera vilket bemötande arbetstagare inom privat tjänstesektor i Sverige önskar av arbetsledningen inför en kommande organisationsförändring. Följande forskningsfrågor bevaras: Vilka psykologiska bakomliggande faktorer indikerar motstånd mot förändring bland arbetstagare inom privat tjänstesektor i Sverige Vad anser dessa arbetstagare vara ett bra bemötande av företagsledningen inför en kommande organisationsförändring Metod: Denna studie har en kvantitativ ansats genom en enkätundersökning där resultatet av undersökningen analyserats med hjälp av explorativ faktoranalys. LÄS MER

  2. 2. Bra chefer = Motiverade medarbetare : En kvalitativ studie om ledarskapets roll för motivation inom tjänstesektorn

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Nils Eriksson; Henrik Howard; [2023]
    Nyckelord :Bank; leadership; motivation; service sector; Bank; ledarskap; motivation; tjänstesektor;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur chefer inom tjänsteföretag kan anpassa sitt ledarskap utifrån både medarbetare och chefers uppfattningar om motivation och ledarskap, för att i sin tur öka motivationen hos medarbetarna. Undersökningen utgår från ett flertal teorier inom ledarskap och motivation för inhämtandet av det empiriska materialet. LÄS MER

  3. 3. Inhyrd personals upplevelser om organisationstillhörighet : - En intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Arbetshälsovetenskap

    Författare :Erika Svahn; [2022]
    Nyckelord :konsult; bemanningsbranschen; tillhörighet;

    Sammanfattning : Problemformulering: Bemanningsbranschen har på senaste år expanderat på arbetsmarknaden. Konsultanställningar kan emellertid orsaka nedsatt välbefinnande hos individerna, då de inte ser långsiktigt på sin anställning. LÄS MER

  4. 4. System för CRM: Valet mellan integrerade och separata lösningar. En utforskande fallstudie av motivationer vid systembyte

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Aleksandar Milutinovic; Fabian Henriksson; Linus Berglind; [2021-11-23]
    Nyckelord :Customer relationship management; kundhantering; affärssystem; CRM-system; förändringsarbete; kundtjänst;

    Sammanfattning : Till följd av en allt mer expanderande tjänstesektor har större vikt lagts i att bibehålla och fodra för kundhantering och långvariga kundrelationer. För detta har idag många organisationer utvecklat strategier för customer relationship management (CRM). LÄS MER

  5. 5. Framtiden som aldrig kom : En analys av 1960-talets generalplanering i Viskafors

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Filip Örn; [2021]
    Nyckelord :Planeringshistoria; Viskafors; Generalplan; Översiktsplanering; 1960-talet.;

    Sammanfattning : Viskafors är en tätort söder om Borås som länge har varit ekonomiskt dominerat av textilindustrin, men under 1970-talet drabbades orten hårt av den ekonomiska strukturomvandlingen från industri till tjänstesektor. Uppsatsen undersöker och analyserar framtidsvisioner och planering i Viskafors genom en innehållsanalys av Viskafors generalplan från 1967. LÄS MER