Sökning: "Tolkningsföreträde."

Visar resultat 1 - 5 av 132 uppsatser innehållade ordet Tolkningsföreträde..

  1. 1. Vilken plats har deliberativ demokrati i förskolan för de yngsta barnen?

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Christina Abrahamsson Thuring; [2023]
    Nyckelord :preschool; deliberative democracy; förskola; deliberativ demokrati;

    Sammanfattning : I denna vetenskapligaessä undersöker jag hur förskolan arbetar med deliberativ demokrati, dvs i vilken utsträckning barnen har möjlighet att diskutera och debattera frågor för att sedan kunna påverka gemensamma beslut på ett inkluderande sätt. Jag har främst fokus på de barn med begränsat eller obefintligt talspråk, där jag ställer mig frågande till om deliberativ demokratiform är möjlig. LÄS MER

  2. 2. Fakta eller fiktion? : en analys av manligt tolkningsföreträde och sanningsanspråk i dokumentären Gängkrigen och kvinnorna.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionen

    Författare :Agnes Boija; Tove Wahlbeck; [2023]
    Nyckelord :Rollblandning; true crime; tolkningsföreträde; sanningsanspråk; medias framställning; genus;

    Sammanfattning : I denna uppsats används kriminologisk narrativ metod i syfte att undersöka hur gängkriminella kvinnor framställs i media utifrån ett genusvetenskapligt ramverk. Det empiriska materialet som vi använt för analysen är dokumentärserien Gängkrigen och kvinnorna vilken Karwan Faraj är redaktör samt producent av. LÄS MER

  3. 3. Använder du verktyg eller används du som ett verktyg? : En intervjustudie om samarbete mellan specialpedagoger och lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Akterin Alexander; [2023]
    Nyckelord :Funktionell dumhet; intervjustudie; mikropolitik; specialpedagoger; ämneslärare;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att utforska hur lärare och specialpedagogers samarbetar. Vidare syftar texten till att utforska hur skolans organisation kan påverka samarbetet. Semistrukturerade intervjuer har genomförts med tre lärare och två specialpedagoger. LÄS MER

  4. 4. Lika, Olika eller Unika? : En kvalitativ intervjustudie med socialsekreterare som utför mognadsbedömningar i samband med barnavårdsutredningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Socialt arbete

    Författare :Susanne Rodin; Zanna Lindh; [2023]
    Nyckelord :Critical childhood studies; maturity assessment; participation; children’s right; social worker; Kritiska barndomsstudier; mognadsbedömning; delaktighet; barns rättigheter; socialsekreterare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur den sociala barnavårdens socialsekreterare hanterar mognadsbedömningarnas komplexitet, mer specifikt hur de resonerar gällande eventuella skillnader som beaktas mellan barn i bedömningarna av olika barns mognad. Vidare syftade studien till att undersöka hur socialsekreterare resonerar kring deras tolkningsföreträde över barns mognad respektive barns rätt att komma till tals i barnavårdsutredningar. LÄS MER

  5. 5. Barns inflytande i en vuxenstyrd utbildning : Förskollärares resonemang om sitt tolkningsföreträde i relation till Barnkonventionen artikel 12

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Helena Nortjé; Ida Sivertsson; [2022]
    Nyckelord :förskola; barnkonventionen; barns inflytande; demokrati;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att utveckla kunskap om förskollärares uppfattningar om hur barn bör ha inflytande i en utbildning som planeras och styrs av vuxna. Våra frågeställningar utgår från att vuxna alltid har tolkningsföreträde gentemot barnen i förskolan. LÄS MER