Sökning: "Tonality"

Visar resultat 21 - 25 av 62 uppsatser innehållade ordet Tonality.

  1. 21. Emojis, brobyggare mellan människor eller bara onödigt grafiskt element? : En användarstudie om emojis betydelse för textad digital kommunikation

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Dennis Lithander; Frida Hylin; [2021]
    Nyckelord :Emojis; chat communication; demography; visual communication; platforms; Emojis; chattkommunikation; demografi; visuell kommunikation; plattformar;

    Sammanfattning : Emojis anses av många vara en viktig komponent för att ge digitala konversationer en känslomässig nyansering och bidrar med tonalitet. Användning och uppfattning av dessa symboler kan variera och i denna uppsats undersöker vi om detta beror på ålder, emojis design eller om det påverkas av andra faktorer. LÄS MER

  2. 22. Beyond the words - A correlational study of the tone of CEO letters in relation to the stock market performance in Japan, Sweden, and the United States

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lukas Pantenburg; Markus Nordbring; [2021]
    Nyckelord :CEO letters; Stock market performance; Textual analysis; Tone; Correlational study; United States; Sweden; Japan; Business and Economics;

    Sammanfattning : Previous research has shown the importance of the CEO letter in a company’s annual report, with it being one of the most widely read parts. Despite this, it is compared to most other parts in the annual report not audited, meaning that the CEO can write whatever they see fit without any precautions. LÄS MER

  3. 23. Tuff som en man, känslig som en kvinna : En diskursanalys av hur språkliga könsskillnader gestaltas i svenska podcasts

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Edin Omanovic; William Widlund; [2021]
    Nyckelord :Discourse analysis; gender; podcast; stereotypes;

    Sammanfattning : This study aims to investigate the gender differences between men’s and women's language use in swedish podcasts. Our study describes and clarifies contemporary stereotypical features, putting these features against each other to find out if norm-breaking language can be found and if so, in which way. LÄS MER

  4. 24. Är det öppet köp på utbildningen? : En kvalitativ studie om två högskolors utformande av strategisk kommunikation till presumtiva studenter.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Emelie Arvidsson; Emma Arvidsson; [2021]
    Nyckelord :Education; strategic communication; university; student; customer; Gothenburg School of Business; Economics and Law; Stockholm School of Economics; Utbildning; strategisk kommunikation; högskola; student; konsument; Handelshögskolan i Göteborg; Handelshögskolan i Stockholm;

    Sammanfattning : Den utbildningsmarknad som utvecklats de senaste decennierna har alltmer inneburit att lärosäten strategiskt arbetar med relationsbyggande kommunikation för att sälja sina utbildningsutbud. Problemområdet omfattar därmed en komplexitet inom utbildningskommunikation hos högskolor. LÄS MER

  5. 25. Ta tillbaka kontrollen över din mobil : Att genom design främja ett medvetet mobilanvändande hos unga vuxna

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Josefine Segerberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Idag äger nästa alla människor en mobiltelefon och mer tid än någonsin spenderas digitalt. Forskningen kring vilka konsekvenser detta för med sig är dock ung och begränsad. Likväl finns det ett upplevt problem hos målgruppen och en önskan om att förändra sin mobilanvändning. LÄS MER