Sökning: "Tonhöjd"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade ordet Tonhöjd.

  1. 1. Självupplevt absolut gehör i musikundervisning : Didaktiska konsekvenser och musikalisk påverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Erik Thunberg; [2024]
    Nyckelord :absolute pitch; relative pitch; gehör; undervisning;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur självupplevt absolut gehör (SAG) påverkar musikundervisningen i skolan. Fyra musikpedagoger med SAG har intervjuats och gett sin syn på fenomenet; hur de anser att deras SAG färgar/påverkar musikundervisningen och deras didaktik samt hur det påverkar deras eget musicerande. LÄS MER

  2. 2. Mörk norrländska och ljust dalmål : Om tonhöjdens förändring vid dialektimitation

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Ludvig Rødland; [2023]
    Nyckelord :Grundton; f0; imitation; svenska dialekter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka den generella uppfattningen av svenska dialekters tonhöjd samt om det går att se någon förändring av tonhöjd när dialekterna imiteras. I uppsatsens diskussion undersöks även huruvida den generella uppfattningen av tonhöjd och förändringar vid imitation går att förklara utifrån tidigare forskning. LÄS MER

  3. 3. ”Titta!” : En multimodal interaktionsanalys av hur barn i femårsåldern använder och bemöter uppmärksamhetssökande språkliga praktiker under fri lek

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Molly Flodström; [2023]
    Nyckelord :joint attention; child–child interaction; linguistic practices; free play; affective stances; multimodal interaction analysis; delad uppmärksamhet; barn–barn-interaktion; språkliga praktiker; fri lek; affective stances; multimodal interaktionsanalys;

    Sammanfattning : Delad uppmärksamhet och affective stances är viktiga sociala verktyg och fundamentala moment vid barn–barn-interaktion. Syftet med den genomförda studien var att undersöka hur femåringar använder sig av och bemöter samtalsturer innehållande uppmärksamhetssökande språkliga praktiker under fri lek, samt hur de modifierar dessa samtalsturer för att presentera förhöjda affective stances. LÄS MER

  4. 4. Intervallic Semiosis: an Exploration of Valence and Pitch

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Johan Wåhlander; Viktor Billberg; [2023]
    Nyckelord :music; affect; valence; arousal; constructionism; emotion; intervallic semiosis; musik; affekt; valens; aktivitet; konstruktionism; emotion; känslor; intervallisk semiosis;

    Sammanfattning : A map of connections between musical features and musical expression have been much sought-after. Unveiling a system behind the musical expression humans achieve and perceive intuitively could benefit a range of human activities including musical composition, therapy, and computer science. LÄS MER

  5. 5. Vad ska vi göra idag? : Musiklärares prioriteringar inom givna ramar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Michael Klemmé; [2022]
    Nyckelord :Ramfaktorer; personliga ramar; musikämnet; musikpedagogik; musiklärare; musikundervisning; Lgr11; Lgr22;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få fördjupad kunskap om hur musiklärare prioriterar olika moment utifrån det centrala innehållet i läroplanen i förhållande till tidsplanen för musikämnet, samt vilka ramar som styr dessa prioriteringar. I studien intervjuades 6 musiklärare som alla undervisar i högstadiet och materialet bearbetades sedan och analyserades utifrån ett ramfaktorteoretiskt perspektiv där sex ramfaktorer tydligast framträtt ur empirin och således valts ut att studera. LÄS MER