Sökning: "Tools For Digital Artists"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Tools For Digital Artists.

  1. 1. Svensk Satir i Flux: En Tidsresa från Papper till Pixel. En semiotisk analys om hur satiren i Sverige har ändrats över tid

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Sara Tervonen; Hanna Steringer; [2024-03-06]
    Nyckelord :Satir; satirteckningar; digitalt; medier; tidningar; politik;

    Sammanfattning : The purpose of this bachelor thesis is to examine the satire climate in Sweden. In the 1970’s, satire art was frequently published in Swedish newspapers in contrast to today where satire art is barely existent in newspapers. LÄS MER

  2. 2. Kan bildgenererande AI stötta konstnärer? : En kvalitativ studie om hur bildgenererande AI kan vara stöttande i konstnärers kreativa process

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Zakeria Mohamed Saleban; Jesse van Weiden; [2023]
    Nyckelord :Image-generating AI; Text-to-image; Creative process; Co-creativity; Artist; Bildgenererande AI; Text-till-bild; Kreativ process; Samskapande; Konstnär;

    Sammanfattning : Artificiell intelligens (AI) tar alltmer plats i människors vardag. Ett område där det nyligen börjat användas i är bildgenerering och konstskapande. Då AI-tekniken inom bildgenerering är ny, har lite forskning gjorts kring hur det kan påverka konstnärer. LÄS MER

  3. 3. Virtual vistas : exploring the art of in-game photography presence on social media

    Master-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Yimeng Li; [2023]
    Nyckelord :Photograph; Video Game; New Media Art; Authorship; Virtual Reality; Screenshoot; Virtual Photography; Game Culture; Social Sciences;

    Sammanfattning : This thesis delves into the emerging field of virtual photography, an artistic form seamlessly integrated into the digital landscapes of video games. Investigating the intricate relationship between the virtual and the tangible, the study meticulously analyzes in-game photographs to unveil the subtleties often overlooked, decoding implied meanings. LÄS MER

  4. 4. Call for Diversity in Web 3.0 : Case Study of NFT Art Projects World of Women (WoW) and Women Rise

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Berna Syuleymanoglu; [2022]
    Nyckelord :NFTs; Web 3.0; blockchain; women; gender; representation; voice; art; social change;

    Sammanfattning : Non-fungible tokens (NFTs) are digital assets that exist in the blockchain with a unique signature that has been gaining significant attention starting from the early 2021. While NFTs can be anything stored digitally from text to music, since these digital tokens enable artists to democratize their works, there has been a particular rise in using them to promote digital art which has long been undervalued. LÄS MER

  5. 5. Audiovisuella sensationer i den digitala tidsåldern : En kvalitativ studie om hur artister använder audiovisuell media i sin kommunikation

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Johan Björkgren; [2021]
    Nyckelord :Sensory Marketing; sensory interplay; congruency; consumer experience; brand identity; artist; music; social media; audio-visual media; communication; Sinnesmarknadsföring; sinnens samspel; kongruens; konsumentupplevelse; varumärkesidentitet; artist; musik; sociala medier; audiovisuell media; kommunikation;

    Sammanfattning : En kombination av ljud och bild, audiovisuell media, har under en längre tidsperiod varit ett sätt att skapa uppmärksamhet kring en artist. Den teknologiska utvecklingen har förbättrat de audiovisuella verktygen och gjort de mer tillgängliga. LÄS MER