Sökning: "Top down Bottom up perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden Top down Bottom up perspektiv.

  1. 1. Återtagande av brottsvinster : En polisiär arbetsuppgift som har en mening ur ett större perspektiv

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Enheten för polisutbildning vid Umeå universitet

    Författare :Sophie Seton; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : ”Europe is losing the fight on dirty money.” - Sir Rob Wainwright, former director of Europol.  There is a connection between organized crime and criminal economy. One of the Swedish police's priorities is to work against the criminal economy and the recovery of criminal profits. LÄS MER

  2. 2. Socialsekreterares upplevelse av sitt handlingsutrymme : - Att bedöma risk och behov för barn och unga som riskerar att begå eller återfalla i brott

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för socialt arbete - CESAR

    Författare :Stina Holmgren; Amanda Malmsten; [2022]
    Nyckelord :Social worker; assessments of risk and needs; interviews; street level-bureaucracy; Socialarbetare; risk- och behovsbedömning; intervjuer; gräsrotsbyråkrater; handlingsutrymme;

    Sammanfattning : I dagsläget finns det forskning om socialsekreterares handlingsutrymme. Men det saknas forskning som besvarar frågan hur socialsekreterare upplever sitt handlingsutrymme givet de organisatoriska utmaningar som tidigare forskning belyser. LÄS MER

  3. 3. Var det bara för syns skull? : En implementeringsstudie om barnkonventionen som svensk lag

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Erik Orrell; Maja Janhans; [2022]
    Nyckelord :Barnkonventionen; implementering; socialtjänst;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att undersöka hur barnkonventionen implementerats i socialtjänstens verksamheter samt vilka faktorer som begränsat respektive underlättat implementeringen av konventionen. Data har samlats in genom semistrukturerade intervjuer och en surveyundersökning via e-post. LÄS MER

  4. 4. Värmland levande skogar : En jämförande fallstudie om hur kommunerna Sunne och Karlstad implementerar det svenska miljömålet Levande skogar i deras samhällsplanering.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Patricia Enqvist; [2022]
    Nyckelord :political science; social planning; Värmland; planning; municipality; environmental goals; case study; comparative case study; Sunne municipality; Karlstad municipality; Agenda 2030; Living forests; urban planning; negative development; implementation; forest; value of the forest; analysis; top-down perspective; bottom-up perspective; implementation model; detailed plan; political arguments; implementation process; planning process; priorities; organizations; policy; policy area; statsvetenskap; samhällsplanering; Värmland; planering; kommun; miljömål; fallstudie; jämförande fallstudie; Sunne kommun; Karlstad kommun; Agenda 2030; Levande skogar; stadsplanering; negativ utveckling; implementering; skog; skogens värde; analys; top-down perspektiv; bottom-up perspektiv; implementeringsmodell; detaljplan; politiska argument; implementeringsprocess; planeringsprocess; prioriteringar; organisationer; policy; policyområde;

    Sammanfattning : Genom Agenda 2030 skapades Sveriges 16 miljömål och ett av dessa miljömål uppnås inte i dagsläget är målet Levande skogar. Trots befintliga åtgärder har miljömålet en fortsatt negativ utveckling, för att bevara skogens biologiska och kulturella värden krävs förstärkta åtgärder och styrmedel. LÄS MER

  5. 5. Att undervisa i engelska med stöd av elevers första språk eller ”English Only”?

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ayah Pdier; [2022]
    Nyckelord :”English-only”; Target language; andraspråk; engelskundervisning; förstaspråk; L1; L2;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lärares syn på användandet av elevernas förstaspråk eller ”English-only” i engelskundervisningen, samt vilken potentiell utveckling de ser att den valda strategin resulterar i. Studien är kvalitativ och byggt på intervjuer med sju grundskollärare. Studien anlägger två teoretiska perspektiv. LÄS MER