Sökning: "Top-down pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Top-down pedagogik.

  1. 1. Centrala beslut möter lokala praktiker : En kvalitativ studie av skolledares erfarenheter av att implementera digitalisering i grundskolan

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Carina Knöös; [2021]
    Nyckelord :Implementering; digitalisering i skola; rektor; skolutveckling; organisation;

    Sammanfattning : Politiska beslut om reformer i skolan fattas av politiker och verkställs sedan av tjänstemän. Möjligen kan detta uppfattas som en tydlig och enkel process men mycket kan hända som gör att resultatet blir annat än det som avsetts. Skolor och pedagoger har i uppgift att i offentlig verksamhet realisera skolpolitiska beslut. LÄS MER

  2. 2. Imagining an Arctic State: An analysis of the performance of the Icelandic state’s Arctic identity

    Master-uppsats, Lunds universitet/Graduate School; Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen; Lunds universitet/Pedagogik; Lunds universitet/Master of Science in Global Studies

    Författare :Emil Ísleifur Sumarliðason; [2021]
    Nyckelord :Arctic; Iceland; state identity; narrative; performance; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to examine how the Icelandic state perceives the Arctic and its place in that region of the world. The thesis sees Iceland’s state identity as narratively performed and engages with a three-dimensional view of state identity based on space, time, and the state’s relationship with Others to construct a holistic view of state identity. LÄS MER

  3. 3. Teacher collaboration and development in practice : An ethnographic approach to language teachers’ professional development in a university and an upper secondary school in Cuba

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Helen Salinas; [2020]
    Nyckelord :Professional development; communities of practice; expansive learning; collaboration; language teaching;

    Sammanfattning : By learning and developing continuously in practice, many teachers are trying to improve their teaching. In order to support this process, schools promote models of professional development (PD). Previous studies point out the educational system of Cuba as especially successful in the PD of their teachers. LÄS MER

  4. 4. Hur läromedel i svenskämnet presenterar läs- och skrivinlärning : En kvalitativ textanalys med fokus på interaktionsgrad samt läromedlens förhållningssätt till introduktion av språkinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tove Borg; Izabella Ewertson; [2020]
    Nyckelord :top-down; bottom-up; läsinlärning; skrivinlärning; sociokulturellt perspektiv; läromedel; den proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med utökad kunskap om vilka förhållningssätt olika läromedel har gällande introduktionen av läs- och skrivinlärning samt i vilken grad läromedlen möjliggör interaktion mellan undervisningens samtliga deltagare. Studien är baserad på en kvalitativ textanalys där fyra läromedel, Simalabim grundbok 1, Prima svenska 1, Forma språket ettan samt Den magiska kulan, har analyserats utifrån sex olika kategorier, som alla berör det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  5. 5. "En liten del i ett stort sammanhang" : – En kvalitativ studie om implementering av metoden Multisystemisk terapi inom socialtjänsten

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Marie Björkstrand; [2016]
    Nyckelord :Implementeringsprocess; bottom-up; top-down; kunna; vilja; förstå; MST; Quality implementation Framework;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa personals erfarenheter och upplevelser av implementeringen av den evidensbaserade metoden Multisystemisk Terapi (MST) inom Socialtjänstens öppenvård. Vetenskapstraditionen utgår från den tolkande hermeneutiken med inspiration av ett fenomenologiskt perspektiv. LÄS MER