Sökning: "Topplistor"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade ordet Topplistor.

  1. 1. Representation av genus och sexualitet i populära mellanåldersböcker : – och dess didaktiska implikationer

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jens Gunnarsson; Josefine Gradh; [2023]
    Nyckelord :representation; genus; sexualitet; transidentitet; skönlitteratur; mellanstadiet; didaktiska implikationer; heteronormen; genussystemet; critical literacy.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka vilken sorts representation som finns i populäramellanåldersböcker från insamlade topplistor för 2022, samt vilka didaktiska implikationer det skapar för lärare i svenskämnet. Syftet mynnade ut i följande frågeställningar: 1. LÄS MER

  2. 2. En litteraturstudie ur ett genusperspektiv : En analys av hur flickor och pojkar framställs i fem bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Rebecca Johansson; [2022]
    Nyckelord :Gender; gender patterns; gender perspective; norms; picture book; Bilderbok; genus; genusperspektiv; könsmönster; normer.;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to investigate how gender and gender patterns are presented in Swedish picture books. The essay is based on a analyze of five Swedish picture books for the ages of three to five years. The selection of books was made on the library's most borrowed list and on Bokus and Adlibris top lists. LÄS MER

  3. 3. KTH:s snabbaste professor : En analys av akademiskt flygande

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Vivi Andersson; Gustav Sundin; [2022]
    Nyckelord :Hållbarhet; Akademiskt flygande; Utsläppshastighet CO2e dag ; Dataanalys; Kungliga Tekniska Högskolan.;

    Sammanfattning : Denna studie är en analys av flygdata från KTH Kungliga Tekniska Högskolans anställda år 2019. Arbetet tar avstamp i Metsola van der Wijngaarts föreslagna riktlinjer rörande akademiskt flygande, där strävan efter att spendera högst 100 kg koldioxidekvivalenter (CO2e) per resdag framhålls som en tumregel [1]. LÄS MER

  4. 4. Visual Design of the Villainous and the Heroic : A Video Game Content Analysis

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Nathalie Pettersson; Vendela Snitt; [2022]
    Nyckelord :Content Analysis; Visual Design; Character Design; Video Games; Villains; Heroes; Innehållsanalys; Visuell design; Spelfigursdesign; Datorspel; Skurkar; Hjältar;

    Sammanfattning : This study conducts a video game character content analysis to examine villains and heroes in video games by visual design, specifically how the visual design differs from one another between the alignments. Samples were collected by browsing a list of top rated video games, sorted by year, at least one villain and hero were chosen from a number of games until a sample of (N=100) was reached. LÄS MER

  5. 5. Perspektiv och erfarenheter kring spelifiering bland User Experience Designers - En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Viktoria Björkman; [2022]
    Nyckelord :gamification; User Experience Design; ethical regulations; research; spelifiering; User Experience Design; etiska regelverk; forskning;

    Sammanfattning : Spelifiering är ett koncept i relation till beteendepåverkande design, vilken har gagnat stor popularitet under de senaste åren. I den vetenskapliga litteraturen beskrivs spelifiering som en metod där spelmekaniker används i andra interaktiva kontexter än spelsystem, och anses därmed innebära implementation av bland annat poängsystem och topplistor i system med syftet att uppnå vissa mål. LÄS MER