Sökning: "Torpsten"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet Torpsten.

  1. 1. Läroplanens språk om andraspråk : En andraspråksdidaktisk diskursanalys av läroplanen för grundskolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jack Dahlby; [2021]
    Nyckelord :second language learning; curricula; andraspråksinlärning; läroplan; diskursanalys;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker diskurser kring kultur och språkinlärning i Läroplanen för grundskolan, förskolan och fritidshemmet (Lgr11) i alla delar som rör grundskolans senare år och i alla ämnen utom språkämnen. Studiens bakgrund fokuserar på diskurser om ämnet Svenska som andraspråk (sva) och använder teorier om kritisk diskursanalys, kulturella erbjudanden från Torpsten (2008) för att fokusera diskursanalysen som används för att analysera materialet (Lgr11). LÄS MER

  2. 2. Translanguaging in ESL classrooms in Sweden : from the students’ point of view

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Engelska institutionen

    Författare :Rojina Tabatabaei; [2020]
    Nyckelord :Translanguaging; L1; L2; SLA; English teaching; multicultural classrooms; Swedish upper-secondary school;

    Sammanfattning : Translanguaging, with its connection to second language acquisition (Abrahamsson, 2009), is more useful now than ever, as multicultural classrooms are increasing drastically across the world (Hua, 2014). This is the case for Sweden, in particular, as one fifth of the students have foreign backgrounds (Torpsten, 2018). LÄS MER

  3. 3. Nyanlända i den svenska engelskundervisningen : En studie om engelsklärares och nyanlända gymnasieelevers erfarenheter av inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mathilda Backlund; [2016]
    Nyckelord :Nyanlända; flerspråkighet; engelskundervisning; tredjespråksinlärning; inkludering; CLIL;

    Sammanfattning : Efter flera årtionden av invandring har den svenska skolan fler elever än någonsin som talar ett annat modersmål än svenska. Tyvärr visar också studier (Begler & Ahnborg, 2011; Torpsten, 2012, s. 77–78) att elever med annat modersmål inte lyckas lika bra som övriga elever i skolan. LÄS MER

  4. 4. Att först, göra sig förstådd och bli lyssnad på : Fyra elevers berättelser om andraspråksundervisning och upplevelsen av inkludering

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Richard Wieland; [2013]
    Nyckelord :inkludering; svenska som andraspråk; andraspråks undervisning; exkludering;

    Sammanfattning : Studiens centrala syftet är att undersöka elevers upplevelse av inkludering. I intervjuer har fyra elever fått berätta om sina upplevelser av ämnet svenska som andraspråk och hur ämnet och mötet med den svenska skolan har fått dem att uppleva sig inkluderade eller exkluderade. LÄS MER